Och ganska slut, vilket främst beror på gårdagsträningen: 40 min stavgång med BungyPump-stavarna. Det var jobbigare än jag trodde och känns än i kroppen, särskilt i de sneda magmusklerna. Idag har jag googlat litet efter forskningsartiklar om NW, som stavgång kallas internationellt. Efter att ha läst några översiktssammanställningar är jag övertygad: Det finns ingen anledning alls att någonsin besöka ett gym. Stavarna kostar 900 kr. Och sedan är det bara att gå.
Undrar litet över vilka fenomen som kan bete sig enligt bilden nedan. Där x-axeln anger rangordning (1, 2, 3, ..., n) och y-axeln anger värdet på det man nu är intresserad av. Misstänker att bokförsäljning, inkomster, antal besök per blogg, städers invånarantal inom ett land, etc, kan se ut ungefär så där, men hittar inte något som kan bekräfta det när jag googlar runt. Med anledning av ungdomars antaganden om att utbildning inte behövs, eftersom man numera kan leva på att starta en kanal på Youtube ...
Kan ju vara en aning besvärligt att förhålla sig till emellanåt, men ändå värt att fundera över när det gäller det sparande man ägnar sig åt. För på något sätt kan det vara bra att göra tydlig en slags måttstock att jämföra sig mot. Så att man kan avgöra om sparandet går som man har tänkt sig eller inte. För egen del räknar jag med att mitt korta sparande i snitt ska öka i värde med 0,7 % per månad, vilket då innebär en kalkylränta på årsbasis om ca 8,7 %. Det är ganska mycket, kan man tycka, men motsvarar grovt någon slags historiskt genomsnitt av hur börskurserna rört sig förr. Till det ska föras då de 5000 per månad som jag i snitt över året har för avsikt att stoppa in i det där sparandet. Så per månad blir alltså ekvationen: Värde (kr) vid månadens slut = 1,007 * värde (kr) vid månadens början + 5000 kr Startvärdet vid årets början kan vi sätta till 150 000. Räknar man litet då blir resultatet att jag väntar mig att värdet av mitt sparande ska ha ökat med (drygt) 750...
Kommentarer
Skicka en kommentar