Bankbyte - strul

Idag är man rejält förbannad.

Den 6 maj vände jag mig till min nya bank för att ordna med att löneutbetalningarna från min arbetsgivare skulle gå till dem istället för till min gamla bank. Kontakten ägde rum per telefon. Efter att som svar på de frågor de ställde fyrat av information om vilken min arbetsgivare är, fick jag beskedet att de skulle fixa allt åt mig och att det skulle vara klart till löneutbetalningen nu den 27 maj.

Och - dum som man är - litade man på det. (Det fanns ett alternativ att själv sköta om administrationen av ärendet, men man föll för reklambudskapet "Byt bank. Det är enkelt. Vi sköter det åt dig.")

Jävla trams. Visar det sig vara.

Resultat: Ingen lön på kontot. Tusen telefonsamtal för att söka bringa reda i var fan felet uppstått. En löneavi per papper, som tydligen ska komma med posten idag. Och för att få ut sekinerna måste man då besöka ett bankkontor och (troligen) betala en avgift för att få pengarna överförda till rätt ställe.

Felet? - Jo, det visar sig då att stolpskotten på det nya stället, trots försäkran om motsatsen, inte har koll på vilken bank mina arbetsgivare nyttjar för utbetalningar, utan vänt sig till en annan. (Hur fan är det möjligt???) Och därifrån har ingen korrigerande information gått tillbaka, så mitt nya konto har inte anslutits till utbetalningssystemet.

Lösning: Leta själv reda på hur kontot kan anslutas till betalningssystemet (kontoregister), knata in via länken, ange uppgifterna manuellt, signera med BankId. Räkna med två veckors handläggningstid innan allt är verifierat.

Lärdom: Lita aldrig på ett reklambudskap. Gör så mycket som möjligt själv. Kontrollera och dubbelkontrollera i tid att det blivit som det ska vara enligt de önskemål man själv har.

Konsekvenser i övrigt: Strul med räkningsbetalningar, autogiron, överföringar till sparkonton i ytterligare annan bank, vilket då kräver överflytt av summa sparmedel från annat konto för att se till att det finns täckning.

Strul helt enkelt. Onödigt strul.

Och kvalitetsbristerna drabbar kund, för att rätta till det får man själv göra.

All heder dock till den vänliga människan på lönekontoret som snabbt som attan tog reda på vad som faktiskt hänt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Stryktipset 29 januari

Golvad