Läget på prylfronten

Mitt ägande av saker är begränsat. Jag äger inga fastigheter, har ingen bostadsrätt, ingen båt, ingen skoter eller motorcykel. Jag har en bil och jag har en cykel. Jag äger möbler, husgeråd, verktyg, fritidsutrustning, kläder och skor, böcker, CD-skivor och litet hemelektronik. Och några konstföremål.

För några år sedan - i samband med strulet kring en flytt - inventerade jag beståndet ägodelar och skrev in det hela i en databasapp. Sedan dess uppdaterar jag den vid köp och när jag gör mig av med grejer. Jag har alltså överdrivet bra koll på vad jag har och inte har.

Listan över prylar omfattar idag 853 poster. Var post är sedan också åsatt ett värde, som avspeglar en blandning av inköpsvärde och skattat värde om jag skulle få för mig att försöka sälja sakerna. Värderingen av somt är sannolikt för hög, men det ger mig ändå en ungefärlig uppfattning som kan vara bra att ha, t.ex. om skräpet skulle brinna upp.

En gång i kvartalet går jag översiktligt igenom posterna och justerar ner värdet på sånt som gått sönder litet, blivit skavt eller slitits på annat sätt. När grejerna blivit tillräckligt gamla åsätts de ett restvärde som jag håller tämligen lågt, men som beror litet på vad det är för grunka. Här försöker jag då tänka på vad jag skulle få om jag skulle ställa till med en loppis.

Nedskrivningen nu jämfört med juni blev 3,2 procent. Bilen skrevs ner med 3,1 procent och står för en betydande del av den totala nedskrivningen. Det samlade värdet av mina kläder minskades med 9 procent och av skorna med hela 33 procent. Hemelektroniken värderades ned med 2,5 procent och övrig utrustning med knappt 2 procent.

Boksamlingen var den enda prylkategori som ökat i värde, med 3,7 procent, vilket då beror på att jag köpt ett antal dyrare böcker här på slutet. (Studenter har det inte lätt. Priserna på kvalificerad facklitteratur är svinaktigt satta.)

Övriga kategorier lämnades orörda.

Från det där står det klart att ett inköpsbehov håller på att dämmas upp. Glasögoninköpet har jag skjutit upp nog länge nu, så det måste göras snart. Skoinnehavet är också sådant att det snart måste till köp. Men trots värdeminskningen på klädsidan finns inget behov av nyköp, annat än kanske litet strumpor. I övrigt finns tillräckligt att ta av för att jag inte ska behöva köpa något nytt inom ett år eller så.

Det sista är bra. Tanken är att efterhand som saker slits rensa ut tills dess jag är nere på lagom nivå.

På bilfronten velar jag. Det kan vara bilbyte under uppsegling. Ev. nästa år. Men den jag har nu har inte gått 10 000 mil än, så än har den många nya mil i sig.

Så ser det ut. Läget är under kontroll.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Vinster i välfärden

Spekulationsportföljen - uppdatering