Måluppfyllelse 2017

Under fliken Principer sammanfattade jag i januari årets mål, som jag sedan dess nästan glömt bort. Här följer en liten redovisning av hur det har gått.

- Likvida medel ska upp till 40 000.
Uppnått. När året tar slut kommer mina likvida medel att uppgå till 41 tkr ungefär. Inräknat är saldot på lönekontot och mina två buffertkonton. På ett av de senare landar mina "träningsavgifter", dvs. det mikrosparande om 50 kr/träningstillfälle som sätts in på särskilt konto.

 - MEF ska upp till 350 000.
Uppnås. Värdet av Min Egen Fond kommer, om inget väldigt oväntat sker idag att uppgå till drygt 360 tkr, vilket gör att det målet nås med viss marginal.

- Finansiella tillgångar, exkl. kredit, ska upp till 600 000.
Uppnås nog inte. Här ser det ut som att jag kommer att landa på någon tusenlapp nedanför målet. Till delar förklaras det av några inköp: nya löparskor, tre Dressmann-skjortor och en (eller ett par) böcker. Om marknaderna är vänliga idag finns dock viss chans att målet nås.

- Nettoförmögenheten ska upp till 750000.
Uppnås. Nettoförmögenheten ser ut att landa kring 760 tkr, vilket i så fall innebär att den kommer att ha ökat med 22 %.

- MEF ska utgöra 75 % av de finansiella nettotillgångarna
Uppnås ej. Och det beror på att jag valt att lägga överskottet utöver det planerade sparandet på buffertkonton i syfte att stärka de likvida medlen. På dessa får jag ingen avkastning, men jag vill ha en hyfsat rejält tilltagen konsumtionsbuffert. dessutom fungerar dessa pengar litet som reserv om marknaderna viker. I ett sådant läge vill jag ha möjlighet att handla för större summor än det planerade månadssparandet medger.

Så ser det ut.

Nu ska jag fundera på nästa års mål.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt