Inlägg

Plan B

Alternativträningen fortgår, men det är outsägligt tråkigt att bara springa. Trots att det är roligt att skåda förbättringstrenden.

Axelskrället verkar förbättras, men långsamt. Funderingar pågår dock kring att ändå inleda någon slags kombination av rehab- och styrketräning till veckan. Man bör kunna köra övningar för ben, mage, rygg och vissa armövningar i alla fall, tillsamman då med en del rehabövningar för axeln. Ska konsultera div. litteratur under helgen och försöka sätta ihop ett lagom program.

Annars blircdet till att hålla sig till konditionsträning bara ...

Ljus i mörkret

1. Igår blev det personbästa för året på 3,5-km-rundan. Kapade 12 s på km-tiden och det ser ut som att jag under sommaren ska kunna komma ner på hyggliga tider.

2. Axeln visar tecken på bättring. Men nu har jag lärt mig. Den ska vara helt bra innan styrketräningen återupptas.

3. Rensningsprojektet har inletts. Ett par gamla löparskor, en skjorta och någon t-shirt har slängts. Och ytterligare något kommer att följa efter i närtid.

4. Mitt fokus på träning gör att andra kostnader minskat. Det blir en billigare livsföring. Det egentliga sparandet ökas visserligen inte, men de likvida reserverna växer. Och med tanke på marknadsläget är det bra.

Dagens pass

Ska genomföras om en halvtimme eller så.

Bara löpning. Inget annat. Och jag nöjer mig med 3,5 km i lagom takt.

Axelskrället visar ibland tecken på att bli bättre, ibland sämre. Att ikläda sig en t-shirt är riskabelt och kräver försiktighet. Att utsätta axeln för träningsbelastning, ens måttlig, är inte att tänka på. Inte än.

Otålig bli man, vilket är en följd av att jag låst mig vid Plan A och därmed missat min ambition att alltid vara beredd på omprövningar. Visserligen följer jag nu Plan B, men håglöst och med missnöje.

Det är inte bra. Det ska vara kul att träna, så mitt dystra, skadeältande sinne må justeras.

Med solsken i blick ...

Klokskap

Till slut har då tjurskallen fått ge med sig och acceptera att kroppen denna gång inte lyder viljan. Rehabiliteringsläge, alltså.

Träningen fortgår dock, men kommande vecka enbart i form av löppass. Tre något långsammare om 3,5 km genom närliggande villa- och parkområden samt två tempopass om 2,7 km i det närliggande motionsspåret.

Ev. lägger jag till styrkeövningar av rehab-art för axeln i anslutning till de långsammare passen.

Det kan bli så att det här upplägget förlängs ytterligare en vecka, men förhoppningen är att styrketräningen ska kunna genomföras enligt plan senast i början av juli.

Man håller nu tummarna och hoppas att kroppen gör som man vill.

Somt straffar sig

Och styrketräning är idag inte att tänka på. Inte i morgon heller. Och troligen inte på ett tag.

Axeln måste få vila. Sannolikt en eller ett par veckor.

Surt.

Träningen växlas nu över till bara löpning, tills axeln är helt återställd.

På försök

Igår genomförde jag några rehabiliteringsövningar, som visade sig vara tämligen värdefulla. Så pass, faktiskt, att axeln idag är nära nog helt återställd.

Dum som jag är, tar jag naturligtvis det som skäl nog att prova att ikväll köra ordinarie program. In i programmet åker alltså armhävningar och dips av div. sorter. Dock med en väsentlig modifiering mot tidigare. Utförandet kommer att ske med måttlig belastning och avbrytas om besvär börjar märkas.

Jag tror just nu att det kommer att går bra.

Rehabiliteringsövningarna kommer jag dock att fortsätta med tre gånger i veckan. Jag lägger in dem i anslutning till löppassen på onsdagar och söndagar och slänger dessutom in ett litet extrapass på fredagar. Det senare om morgonen, så att det inte hindrar ev. förlustelser om fredagskvällarna.

Nu håller jag tummarna för att beslutet inte slår tillbaka.

Dags är det att avsluta dagens värv och ge sig iväg till träningsplatsen.

Offensiv anpassning

Gårdagens träningspass blev litet annorlunda, då alla armhävningsövningar och dips ströks.

Istället gjordes extra övningar för rygg/biceps, mage och ben.

Och läget i axeln är idag betydligt bättre, så den här anpassningen får leva kvar tills dess axeln är helt smärtfri.

Men sen har man om morgonen googlat litet och insett att det behövs mer än att bara passivt avstå från vissa övningar. Axelskrället behöver stärkas i diverse småmuskler, vilket kommer att göras i form av övningar som stående rodd och diverse axelrotationsövningar. Med lätt belastning då och relativt många repetitioner.

Det där går att göra hemma, med gummiband. Och såna har jag, så ikväll genomförs första ”rehabiliteringspasset”.

Man lär sig.