I mitten av en sur månad

Det är mindre roligt nu. Och om läget inte förbättras under andra halvan, utan står sig som det nu ser ut, kommer månaden att ha fört med sig följande förändringar:

1. Kassan, som består av behållningen på lönekonto samt reservkonton, kommer efter beräknat överskott att ha ökat med 3,9 %. Jag snålar alltså nu, även om gårdagen medförde en del klädköp (handskar, underställ, en skjorta) samt några träningsattiraljer.

2. Krediten, kommer att vara oförändrad, dvs. onyttjad.

3. Det korta sparandet, dvs. Min Egen Fond, kommer att ha minskat i värde med 3 %. Och det gäller då efter insättning av månadens sparslant i slutet av månaden.

4. Det långa sparandet, dvs. min traditionellt förvaltade kapitalförsäkning, kommer att ha ökat i värde med 0,5 %, efter insättning av månadens premie.

5. Lösörets värde torde kunna betraktas som oförändrat.

6. Bilens värde blev jag som tvungen att skriva ner med drygt 20 % efter att ha kolla på en sån där bilprisuppskattningssajt.

Sammantaget innebär det där att de samlade tillgångarnas värde kommer att vara 2 % lägre än förra månaden och nettoförmögenheten kommer att vara 2,1 % lägre.

Det samlade sparandet kommer under månaden att uppgå till 1 % av nettoförmögenheten, så värdetrycket nedåt ser ut att hamna kring 3 % av denna totalt.

Surt.

Men ändå ingen katastrof.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Fördelning inom Min Egen Fond