Ett sällsynt inlägg

Som därtill får sammanfatta september, trots att månaden inte är helt över.

Inläggsfrekvensen har sedan sommaren gått ner ganska kraftigt och så kommer det nog att förbli ett tag. Motivationen till att skriva har tagit stryk. Och ju närmare jag nu kommer mina mål verkar den avta mer och mer. Det var roligare i början och då fyllde skrivandet dessutom funktionen att stärka självdisciplinen i sparandet. Det behövs inte på samma sätt nu.

Mina mål har varierat över tid, men kretsar nu mest kring gränsen en miljon kr. Målet är nått vad gäller totala tillgångar. Till en miljon i nettoförmögenhet är det en månad kvar, till en miljon i finansiella bruttotillgångar är det nio månader och till en miljon i finansiella nettotillgångar är det tolv månader.

Allt det under förutsättning att mina antaganden om normal avkastning visar sig hålla.

September månad har gått hyfsat: sparandet ser ut att landa på 8,8 tkr, vilket ger en sparkvot om totalt 27 %. Till det ska 6,5 tkr läggas i värdeökningar för fonder och aktier, så de finansiella bruttotillgångarna ser ut att öka med 15,3 tkr eller med 1,8 %. Det är hyfsat, trots att kronförsvagningen fortfarande hänger som ett mörkt moln över alltihopa.

Gapet mellan tillgångarnas värde noterade i SEK, USD och hur många gram guld jag skulle kunna köpa ser inte kul ut och att det råder rätt kraftig inflation i tillgångspriserna (aktier och fonder), det råder det inga som helst tvivel om i mitt huvud. Småningom lär det där korrigera sig, men som det ser ut nu kan det kanske ligga en bit bort i tiden.

Man får hoppas på det.

Annars har månaden omfattat en veckas semester på soliga breddgrader. Det var synnerligen behövligt. Och därmed värt de spenderade pengarna.

Framåt fortsätter jag som förr. Sparandet definieras som det som var månad blir kvar av lönen. En del av sparandet är planerat och avsätts först, direkt lönen kommer. För närvarande går per månad 0,3 tkr in i livförsäkringen, 6 tkr in i fonder eller aktier, 1 tkr landar på göra-roliga-saker-kontot och 1 tkr försöker jag ha kvar som månadsvis överskott på lönekontot.

Kommande månader tror jag att det sistnämnda kommer att öka något. Jag har just nu inte några större behov av att spendera. Är en aning trött och loj och vill mest ägna fritiden åt att läsa eller se på TV. Kläder har jag så att jag klarar mig i vinter utan större inköp. Bilresandet kommer sannolikt att hållas på låg nivå kommande månader. Och mat ska jag dra in en aning på, då jag behöver ner litet granna i vikt.

Så ser det ut, så här på gränsen till vintern. Den kanske är en månad bort eller så.

Bloggen går nu till vila, med undantag för någon liten blänkare per månadsskifte.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer