Min Egen Fond - aktuellt läge

Min Egen Fond har utvecklats så där hittills under året. Utvecklingssiffran stannar totalt sett vid ganska exakt 7 %, vilket är ca 3,5 procentenheter sämre än det sparande en närstående ägnar sig åt på min rekommendation. 

Uppdelat på tillgångstyper har utvecklingen sett ut så här:

Fonder: + 8,87 %
Aktier: + 4,93 %
Räntefonder: +2,25 %
Sparkonto: + 0,23 %

Aktuell fördelning inom MEF, exkl. sparkontot, är f.n.

Fonder: 78 %, varav räntefonder 15,31 %
Aktier: 18 %
Certifikat: 3 %
Pengar: 1 % (inför köp i närtid)

De tre största innehaven utgörs av indexfonder inriktade på Asien, USA och Europa. Dessa står för 40 % av totalvärdet, exkl. sparkontot.

De tre största aktieinnehaven utgörs av investmentbolag: Investor, VEF och Svolder. Dessa tre står för 29 % av värdet på mina aktiekonton, där även certifikaten ligger.

Aktierna har f.ö. ägnats särskild uppmärksamhet de senaste dagarna. Det har skett genom att jag kollat igenom Aktiespararnas nya analysapp och kikat på riktkurser för mina innehav. Alla innehav följs inte av analytiker eller är föremål för uppdragsanalyser, men jag tog vad som fanns och körde in siffrorna i ett kalkylblad.

Tillgängliga riktkurser listades, medelvärden beräknades och den procentuella skillnaden mellan den genomsnittliga riktkursen och dagens kurser kalkylerades. Det sist nämnda ger ett slags mått på utvecklingspotential, om man nu tillmäter konsensusriktkurserna något informationsvärde. Antalet riktkurser per innehav varierar storligen, där SSAB tydligen följs av flest analysfirmor (13 riktkurser av någorlunda aktuellt slag).

I listan nedan anges per innehav utvecklingspotential enl. ovan samt antalet riktkurser konsensusvärdet beräknats på.

Grundportföljen:
Investor: +3,4 % (6)
Kinnevik: -1,0 % (4)
Industrivärden: -1,9 % (2)
MedCap: +14,7 % (2)
Ratos: +5,8 % (3)
SSAB: +38,7 % (13)
VEF: +23,3 % (1)

För Svolder och VNV Global lyckades jag inte identifiera några publicerade riktkurser via appen som användes. Sammanställningen ger intryck av att det finns viss uppgångspotential här och var i grundportföljen.

Spekulationsportföljen:
Absolicon: +18 % (1)
Azelio: +25 % (2)
Clavister: +47 % (1)
Ferroamp: +26% (1)
Inzile: -2 % (1)
SolTech: +44 % (1)

För Climeon  och Powercell fanns inga riktkurser i appen och Soltech-riktkursen har jag själv höftat till baserat på en rubrik jag såg någonstans, men där jag inte minns exakt var någonstans. Underlaget för spekulationsportföljen är alltså skralare, både vad gäller kvantitet och kvalitet. Icke desto mindre ter det sig som att det finns visst fog för mina förhoppningar när det gäller de förhoppningsbolag som ingår i den högen.

Förutom aktieinnehaven ligger alltså några certifikat på aktiekontona. Det rör sig om s.k. trackers. För fullständighetens skull listas dessa i storleksordning:

Track Hydrogen Von
Ava Smabolag Tracker
Ava Swe Mid Cap Tracker

Dessa tänker jag på som drivankare med potential. En vinst med förfarandet är att jag inte behöver leta info kring alltför många småbolag. På sätt och vis fungerar instrumenten som en slags indexfonder med den inriktning som framgår av instrumentnamnen.

Förhoppningar har jag om att det här kommer att gå bra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Vinster i välfärden

Varningsord