I soffan

Slöar idag. Ingen träning.

Kikar istället litet på fondutvecklingen, som tyvärr ser så där lagom rolig ut.

Totalt har innehaven i MEF gåt ner med 0,9 % under juni. Fonderna har gått ner med 1,6 % och mina spekulationsinnehav med 6,6 %. Läget vägs upp litet av att aktierna gått upp 1,8 % och av att ränteinnehaven håller emot.

Bland fonderna har bara USA-fonden och några branschfonder med tyngd i USA gått upp. Sämsta utvecklingen finns i Asien och i mina sidoregioner (Afrika, Latinamerika och Östeuropa). En hel del av värdeförskjutningarna är valutarelaterade och kopplade till USD-kursen.

Trump är i mitt tycke en bedrövlig och osäkerhetsskapande faktor i ekvationen och frågan är nu hur man bör agera. Enligt min viktmodell ska det som hamnar efter köpas, under antagande då att saker och ting normaliseras efterhand. Men det gäller bara om världen inte går helt åt helvete till följd av Trumpaggressioner och idiotingrepp av typen eskalerande tullar och andra handelshinder.

Tillsvidare följer jag ändå min viktmodell, eftersom jag trots allt tror att den tid USA ensidigt kunde diktera villkoren i världen är över. Hoppas gör jag också på att Trumps tid vid rodret snart är över.

Men det är förhoppningar.

Kommande månad behöver jag fundera igenom saker och ting. Kritiskt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Fördelning inom Min Egen Fond