Nytt prognosverktyg

För att hålla kontroll över mig själv har jag sedan tidigare använt mig av diagram som visat tre års historik och tre års prognos framåt i tiden. Vinsten för mig har varit att hack i kurvan sett ut just som hack i kurvan, vilket gjort att jag har kunnat ha litet is i magen vid större nedgångar, som t.ex. den som började för knappt ett år sedan. Så istället för att göra som en del bekanta och sälja i panik, stuvade jag då om och köpte under perioden mars-maj.

Omtalade diagram konstruerades i Excel utifrån månadsdata. Nu har jag dock slutat uppdatera det kalkylbladet och förlitar mig istället på Numbers. Och håller mig dessutom i det korta perspektivet till årsvisa kalkyler (månadsdata), även om jag också har en sammanställning över utvecklingen över flera år (årsdata). Ändringen är ett led i min ambition att börja ägna litet mindre tid åt utvecklingen av mitt sparande, nu när det nått så långt att jag känner att ekonomin är tämligen stabil.

Diagrammet nedan visar prognos och prognosförändring per månad för år 2021. Vid årets start anger den att jag då räknade med att spara 99,6 tkr till årets slut och att nå en total avkastning om 72 tkr. Jag försöker hålla mig till konservativa avkastningsantaganden och de 72 tkr jag räknar med för helåret motsvarar 6,5 % av mina samlade finansiella tillgångar vid årets ingång. Självklart hoppas jag på mer än så, men när jag gör prognoser använder jag en försiktighetsprincip.

Sedan årets start har dock prognosen förändrats, både för sparande och avkastning. Under januari ökade den för sparandet med 7,6 % och för avkastningen med 11,2 %. Under februari har den hittills förbättrats med 3,3 % för sparandet och med 35 % för avkastningen. Jag räknar nu med att för helåret landa på ett sparande om 110 tkr och en avkastning om 115 tkr. Det gäller dock under förutsättning att året från mars och framåt följer mina normalavkastningsantaganden. Tanken är att uppdatera en gång per månad, i samband med lön och fondköp.

Det här är naturligtvis inte hugget i sten. Prognoserna är så här tidigt på året osäkra, men används som beslutsstöd och referensmaterial när jag funderar på om jag ska öka här eller minska där bland de fonder och aktier jag äger.

Hursomhelst, värdet av att visualisera mina antaganden och planer är för mig betydande. Främst för att det hindrar mig från att följa vims och ogenomtänkta impulser.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer