Mål 2016

Inför innevarande år sätter jag upp följande mål för min ekonomi.

1. Skulder. De ska ner till noll under året. Två lån gäller det. Det för bilen, där drygt 11000 återstår. Och delbetalningarna för den nya mobilen, som tillsammans uppgår till 6000. Billånet ska nollas i slutet av mars. Delbetalningarna för mobilen blir klara i december, eftersom de kommer på de månadsvisa räkningarna.

2. Sparande. Ska totalt sett över året ligga på 5300 kr/månad, vilket utgör knappt 20 % av den antagna disponibla inkomsten. Av det går 6 % in på livförsäkringen, 79 % går in i fonderna och 15 % ska landa på buffertsparkontot. Det som landrar på buffertkontot kan dock till delar komma att behöva användas. - Förhoppningen är också att avkastningen på fonderna ska nå 8 % under året. Minst.

3. Budgeten. Den ska hållas. Efter det att fasta och rörliga levnadskostnader, lån och sparande dragits från den disponibla inkomsten har jag budgeterat för ett genomsnittligt överskott per månad om 6 %. Men det är nog för mycket. Det reella överskottsmålet blir därför 2 % i snitt över året, vilket då innebär att 532 kr ska kunna föras till reserverna månadsvis. Lyckas det innebär det ytterligare ett sparande om 6300 kr totalt över året.

Krångligare än så tänker jag inte göra det.

Utöver dessa mål gäller dessutom:

- Köpstopp för kläder. Jag har redan för mycket i den vägen, så året inriktas på att slita och rensa. Undantaget här gäller kalsonger och strumpor, där visst behov kan uppstå.

- Försäljning av kajaken. Jag använder den inte. Så då finns ingen anledning att ha den kvar. Riktar in mig på att få den såld i april-maj. Räknar med att få kanske 10000 kr för alltihopa.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer