Resultaträkningen 2015

Kommenterar den i steg.

1. Årets bruttolön blev 444 tkr. Av det betalade jag 27 % eller 118 tkr i inkomstskatt. Så nettolönen kom att uppgå till 326 tkr. Utöver det landade 4 tkr i skatteåterbäring och 3 tkr i övriga småinkomster under året. De totala intäkterna uppgick alltså till 333 tkr.

2. Av de totala intäkterna gick 22 % eller knappt 73 tkr till fasta kostnader för boende, bil, mobil och media samt fack och a-kassa. Det är inte så värst mycket. Min bostad är liten och billig och jag undviker i största allmänhet att dra på mig stora fasta kostnader.

3. En större andel av de totala intäkterna, 52 % eller 175 tkr, gick till rörliga kostnader. Här är väl intrycket att för mycket gått till restaurangbesök och tobak. I övrigt ingår mat, luncher, drift av bil, nöjen, hobby, kläder, semester och så. Även här är min strävan att inte dra på mig mer prylar än nödvändigt.

4. Kvar efter levnadskostnaderna blev 26 % eller 86 tkr, som alltså kan betraktas som min bruttomarginal. Den är alltså rätt väl tilltagen. Knappt 40 tkr av denna användes till att amortera av på billånet. 

5. Kvar efter såna finansiella poster blev sedan 43 tkr eller 13 % av de totala intäkterna. Det där är alltså nettomarginalen eller "årets vinst". Av denna fyllde 17 tkr på reserverna på mina bankkonton, medan 26 tkr eller 8 % av de totala intäkterna avsattes i form av egentligt sparande.

I stort är jag rätt nöjd med hur det ekonomiska året har varit. Under hösten ökade jag graden av kostnadskontroll i syfte att inte slarvslösa pengar. Jag lever alltså nu med strikt budget. Och det funkar bra. Känner mig inte ett dyft hindrad av det och överskotten har varit stabila. Det där gör också att jag under 2016 kommer att ha mer pengar att använda till sånt jag verkligen vill göra.

Återkommer kring balansräkningen och kassaflöden och sånt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt