Karusnurr - kvartalstankar

Försöker få någon slags rätsida på hur jag ska förhålla mig till sparandet kommande kvartal. Mot bakgrund då av utvecklingen under Q1.

Det egentliga sparandet har under perioden uppgått till 3 * 6,3 tkr = 18,9 tkr. Och utöver det har hittills 8 tkr stannat kvar på mina konsumtionskonton. Så sparslanten hittills i år uppgår till ca 27 tkr. Till det ska läggas värdeförändringarna, som trots den senaste månadens kräftgång tillsammans ser ut att landa på en uppgång kring 21 tkr under året.

Eftersom jag börjat se på marknadsutvecklingen med en viss grad av misstänksamhet har jag under månaden sorterat om bland tillgångarna. Andelen ränteplaceringar har kraftigt ökats. Aktiefonder och aktier har sålts av. Inte helt, men rätt ordentligt. 

Syftet är såklart att minska risken i Min Egen Fond. Dels genom att sprida slantarna över tillgångsslag, dels genom att hålla undan slantar från aktiemarknaderna. (Men helt konsekvent är jag inte. Några smärre fondköp ska göras i morgon, för att hålla balansen och för att somt har blivit billigare.)

Tanken kommande månader är att styra nysparandet in i ränteplaceringar. Samtidigt håller jag öppet för att spekulera i att nedgångarna fortsätter kommande månad. Hög risk i det, men det rör sig om begränsade summor i så fall. 

Rätt allmänt känns det fortsatt osäkert. Betydande uppgångar tror jag dock inte på.

Genom att jag nu har hållit på att sortera om och till följd av att jag tycker att läget är osäkert, har jag den här månaden kommit att känna att jag ägnar för mycket tid åt det här. Det mesta av hoppandet upp och ner är brus inom normalvariationerna och det känns inte så värst meningsfullt att ägna sådant daglig uppmärksamhet. Det är lätt att dras in i ett sånt mönster, men knappast meningsfullt. Så ett försök ska nu göras att klippa den dagliga bevakningen och istället titta till utvecklingen mer sällan.

Vi får se om jag lyckas med det.

Annars läser jag på. Slukar information om sannolikhetsfördelningar för närvarande. Känner till dem sedan tidigare, men har inte utvecklat bekantskap nog med dem för insiktsfull användning av dem. Det ska nu ändras. Fast som nöjesläsning just nu har jag en bok om världens 99 bästa investerare. Sägs det. Den är otroligt usel. Men intressant ändå, eftersom jag nu alltid lever med frågan: Hur tänker en sån? Och hur platt tänkandet hos såna än är, är det på sätt och vis informativt att det är så platt.

Själv snubblar man på, i plågsam insikt om hur litet man egenligen begriper.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt