Tolkningstombola

Jag roar mig med att följa några sajter och tidningar som följer och kommenterar börsutvecklingen, men kan ärligt säga att jag förhåller mig synnerligen tvivlande till de förklaringar som i sådana publikationer ges till kursrörelser av det ena eller andra slaget.

De har nämligen en tendens att spreta litet. Minst sagt.

Idag är den tongivande rubriken "Trumpfall på börsen", i morse trumpetades "Trumptvivel sänker Asienbörser" ut.

Men för bara två dagar sedan kunde man läsa "Lugn och trygg börsuppgång". Och brödtexten i den artikeln inleddes med "De flesta av världens börser fortsätter oförtrutet sin resa uppåt".

Numera lägger jag ingen som helst vikt vad "analytiker" och "börskommentatorer" skriver. Särskilt inte när de försöker tolka och förklara skeenden efter det att de har hänt. Deras "prognoser" om framtiden betraktar jag som av noll och intet sakligt värde.

Varför läsa?

För nöjes skull. Som ren underhållning. För något annat handlar det inte om.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt