Nya bud - krockkuddar

Tillvarons osäkerheter tränger sig på och jag har under någon vecka kommit att omvärdera sättet jag bygger Min Egen Fond.

Det finns flera skäl till att jag har ändrat mig, men ett kluster av sådana skäl är att jag nyligen läst Lurad av slumpen, Den Svarta Svanen och Antifragilitet av Nassim Nicholas Taleb. Sålunda inspirerad har slutsatsen blivit att jag velat minska risknivån i MEF och styra risktagandet till höggradigt sådant med en mycket begränsad del av de pengar jag har där.

Metoden för att åstadkomma vad jag vill är att växla över en betydande del av fondinnehavet till räntefonder, fortsätta att diversifiera aktiefonderna geografiskt och mellan branscher samt lära mig dribbla med vissa typer av derivat och hävstångsprodukter. På sikt kommer jag att ge mig på optioner, men dit är det en bit kvar. Tillsvidare leker jag en stund med mini futures. Det gick bra när jag i liten skala lekte med sådana kring guld, så jag har viss erfarenhet. Men nu används de i annat syfte.

Ett annat kluster skäl till att jag ändrar hållning har att göra med ett marknadsbrev jag lusläste i förmiddags. Tre teman togs upp: höga värderingar överlag, knaggligheter i balansen mellan finans- och penningpolitik, främst i USA, samt det politiska läget, som för närvarande ter sig maximalt osäkert.

Att förutspå vad som kommer att ske framöver är jag inte människa att göra. Men jag gör vad jag tycker är rimligt för att gardera mig. Alltså: Hjälm på! Knäskydd också! Och flytväst, myggmedel och pepparspray ...

Nya vikter för MEF under fliken.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget