Maximera eller optimera

Lätt svettig idag. Placerad i korgstolen. Med förkylningen på någon slags tillbakagång. Och då passar jag på att fundera litet över en del inslag i livet och på hur jag bör hantera dem under 2018.

I grunden kretsar frågan om tid och energi samt om hur dessa fördelas över aktiviteter som arbete, träning, läsande, TV-tittande, matlagning, evenemangsbesök, semesterresor, social samvaro, etc. Och om uppbyggnad av kapacitet och resurser för framtiden jämfört med förbrukning av desamma för någon slags mer kortsiktig behovstillfredställelse.

Hur optimerar man sin tid och sin resursanvändning så att man å ena sidan lever gott nu och å andra sidan bygger upp kapacitet och resurser så att man kan leva gott i framtiden? Går perspektiven att kombinera på något bra sätt? Och vad innebär det att leva gott?

Mitt liv just nu inriktas i viss mån på uppbyggnad av kapacitet och resurser för framtiden:

1. Jag avsätter under året 4 tim/vecka åt träning för att bygga styrka, rörlighet och kondition. De fyra timmarna skulle jag kunna ägna åt annat. Är det en optimal tidsanvändning? Räcker det? Eller bör jag träna mer?

2. Jag avsätter under året x timmar åt läsande och andra aktiviteter inrikade på att bygga kunskap och hålla mig omvärldsinformerad. I viss mån ägnar jag mig också åt att bygga färdigheter (typ: utveckla min matlagning, göra upp eld ute på fler än ett sätt, etc), men sannolikt i för låg grad. Mer köps på marknaden numera, ett exempel är däcksbyten på bilen. Resultatet är en i viss mån minskad egen kapacitet att göra saker. Exempel: Jag har varken mark eller kunskap nog att odla min egen mat.

3. Arbetar gör jag heltid. Huvudfunktionen är för mig att aktiviteten genererar inkomst som kan användas åt mitt liv utanför detsamma. Är det optimalt? Om jag arbetade mindre skulle jag kunna ägna mig åt annat, som kanske skulle ge mig mer i form av livskvalitet just nu.

4. Konsumerar gör jag i viss utsträckning också för att bygga kapacitet. Köper jag verktyg eller en stekpanna syftar inköpen till att jag ska kunna göra något annat med dem, typ laga saker eller steka kött. Köper jag skidor, träningsskor eller hantlar är det en typ av konsumtion som syftar till uppbyggnad av annan kapacitet. För vissa inköp av böcker gäller samma sak. De syftar till att stärka mitt kunnande eller min vidsynthet. Annan konsumtion syftar mer till att behålla status quo eller förbrukas omedelbart i form av snabbt övergående nöjen.

5. Sparande och investeringar görs även de för att bygga kapacitet och resurser för framtiden. Eller för att ha en reservmarginal i närtid om omvärlden skiter sig i större eller mindre utsträckning. Min sparkvot 2017 låg på 25 %. Var det tillräckligt? För mycket? Mina hopsamlade finansiella tillgångar, exkl tjänstepension, motsvarar idag ca 1,8 årsnettoinkomster. Är det nog? Eller bör jag minska min konsumtion ytterligare och spara mer?

Jag har inga riktiga svar på frågorna ovan. Allt tar tid och energi om det ska göras och mer så om det ska göras bra. Och det spelar ingen roll om det då handlar om den tid som läggs på träning eller sparande eller arbete eller matlagning eller något annat. Frågan är vad som bör prioriteras. Att maximera någon aktivitet minskar utrymmet för annat. Man måste välja. Så utmaningen är att hitta den optimala balansen.

Just nu prioriteras träning. Annat får flytta på sig, då främst tomtittandet på TV faktiskt, så det kostar inte mycket. Det planerade sparandet är också låst till maximerat värde, 6,3 tkr i månaden, och ska inte ökas. Utöver det sker visst tjyvsparande i syfte att bygga rolighetsbuffert, men det rör sig om mer tillfällig omflyttning av konsumtionsbehov. Utöver det eftersträvas månadsvisa överskott på lönekontot.

Men frågan kvarstår: Lever jag optimalt? Nu? Kommer jag att kunna göra det i morgon?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt