En månad senare - löneutveckling

Nu var det ett tag sedan jag skrev något här och det är dags att kladda ner några rader.

Årets privatekonomiska justeringshändelse har timat och fjolårets löneskutt följs i år av ännu ett. Uppskuttet blir i bruttotermer + 6,7 % och i nettotermer + 4,7 %, där den senare siffran inte är helt exakt uträknad. Men den bör dock ligga nära nog.

Under året kommer det planerade sparandet att få ligga kvar på tidigare nivå, dvs. 6,3 tkr/månad och överskottsmålet hålls även det kvar som tidigare, dvs. 1,0 tkr/månad. I det här sammanhanget räknar jag inte med det tjyvsparande jag ägnar mig åt i form av den avsatta slanten i "träningsavgift" per träningstillfälle, som uppgår till ytterligare 1,0 tkr/månad. Men dessa räknar jag bara som högst tillfälligt uppskjuten konsumtion, så de "bokförs" under etiketten konsumtion.

Nåväl, efter avdrag för planerat sparande och överskottsmål innebär justeringen ett ökat nettokonsumtionsutrymme om 6,2 %. Och det känns tämligen bra.

Den sparkvot jag då hamnar på landar på 20,8 % (exkl. överskottsmålet) eller på 24,1 % (inkl. överskottsmålet). För båda dessa innebär det en minskad kvot med ca 1 %-enhet.

Det går åt önskat håll

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget