Om att fånga fallande knivar

Ett av de innehav jag har är ett finskt bolag som investerar i div. miljövänligheter. Första köpet gjordes för ett bra tag sedan och det köpet följdes ganska snart av mer än 100 %-ig uppgång.

När sådana snabba uppgångar innebär kursdubbling har jag som gammal princip att sälja av hälften för att på det viset säkra vinst. Tanken är - vilket stämmer med mina erfarenheter - att snabba uppgångar av slaget rätt ofta förbyts till något annat. Särskilt för bolag med viss förhoppningskaraktär.

Sedan dess har kursen sjunkit tillbaka och jag har fyllt på innehavet, eftersom jag ändå tror långsiktigt på bolaget. Här på slutet har det dock drabbats av snabbfall och snabbedömning gjordes om att fylla på mer.

Risken här är naturligtvis att man söker fånga en s.k. fallande kniv och det brukar sällan sluta väl.

Men. Frågan om hur man vet att det är just en kniv som faller är inte helt enkel att besvara.

Fortfarande är jag osäker på om det senaste köpet var klokt. Men jag chansar på det. Trots allt.

Diagram:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget