Noteringar och åtgärder

Notering
Idag är det 175 dagar sedan Min Egen Fond toppade och nedgången sedan dess uppgår till -1,87 %. Sedan den senaste bottennoteringen har det gått 55 dagar och uppgången sedan dess uppgår till +10,83 %.

Alltfler varningar noteras här om att de senaste månadernas uppgång skapar risk på nedsidan och den känslan har även drabbat mig.

Åtgärder
Det är ingen dramatisk åtgärdslista som nu sjösattes i morse, men beslut togs om att sälja av en del "övervärden" i syfte att tillbakabalansera innehaven efter den valda viktmodellen. Åtgärden innebär inte mer än att knappt 1 % av värdet omsätts. Syftet är dels att dra ner risken marginellt och dels att stärka likviditet för framtida köp.

Kronkursen
En faktor bakom beslutet är att portföljutvecklingen noterat i kronor skenat litet jämfört med hur värdeutvecklingen ser ut när jag noterar om till USD och gr guld. Värdeutvecklingen räknat i kronor har en inflationistisk eller "kronkursdopad" karaktär. Här söker jag sätt att hantera det, men jag är kroniskt misstänksam mot hävstångsprodukter och jag är inte riktigt säker på att jag förmår hantera dem klokt. I bakgrunden torrsimmar jag litet, men just nu har jag inga skarpa innehav av slaget. (Tidigare har jag med småsummor provat produkttypen, med blandade resultat.)

Risk
Om kronan stärks mot dollarn blir det en aning uppförsbacke för mig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt