MEF - månadens affärer

Det snurrar inom Min Egen Fond och ett antal affärer har nu genomförts. (Jag bokför när jag lägger order, så dagens fondköp hamnar på maj månad, inte på juni där de egentligen kanske borde hamna.)

Tidigare i år, med undantag för januari, har jag ägnat mig åt att bygga likviditet. Den tas nu i anspråk i syfte att hålla fondinnehaven på satta vikter enligt den modell jag följer. Men sen har jag gjort en del andra affärer också, som gjort att andra delar av MEF hamnat litet ut fas. De delarna kommer jag att rätta till senare.

Majaffärerna i sammandrag:

Fonder
1. Huvudregioner. - Köp har gjorts för 14,8 tkr, varav halva summan hamnat i Asienfonden och en större slant även i Europafonden. Någon kanske tycker att det ser ämrans dumt ut just nu, men det är en rent mekanisk följd av min viktmodell och har siktet framåt på 5-10 års sikt.
2. Sidoregioner. - Köp har gjorts om 1,4 tkr, främst i Afrikafonden och Latinamerikafonden. Köpen motiveras utifrån min viktmodell.
3. Branschfonder. - Köp har gjorts om 1,6 tkr, främst i läkemedelsfonden och klimatfonden. Även här motiveras köpen om att hålla vikterna på rätt nivå.
4. Ädelmetaller. Inga köp. Inga försäljningar.

Annat
1. Spekulationer. - Spekulationskontot har tillförts 8 tkr. Köp har gjorts för hälften och ev. köp för andra hälften (här väntar jag på besked om tilldelning).

Finansiering
1. Uttag från sparkontot. - De ingående 13 tkr plus under månaden tillförda 7 tkr har nyttjats. Kvar på kontor finns nu 0,1 tkr.
2. Räntefonder. - Försäljning om 5 tkr.

(Det finns ytterligare någon småpost om någon undrar över varför siffrorna ovan inte riktigt balanserar.

Efter alla justeringar utgör nu de defensiva innehaven (konto, räntefonder och guld) 17 % av MEF. Det räcker som torrt krut om nedgångarna fortsätter. Enligt mitt regelverk kan defensiven få gå ner till 10 % om det behövs.

Delar i MEF ur balans:
1. Räntefonderna. - Ska långsiktigt stå för 17 %, men ligger nu på 15,8 % av MEF.
2. Aktierna. - Ska långsiktigt stå för 13 % av MEF, men ligger nu på 14,3 %.
3. Spekulationerna. - Ska långsiktigt stå för 1 % av MEF, men står nu för 2,8 %.
4. Likvida medel. - Ska långsiktigt stå för 2 % av MEF, i normalläge, men står nu för 0 %.

Redan på måndag kan det där se litet annorlunda ut. Juni månads sparslant kan komma att överföras redan då, utan att jag inväntar löneutbetalningen som den ska hämtas från. Syfte: Handlingsfrihet, dvs. att ha medel för ev. fortsatta köp.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer