Surdegar och en del annat

Tänkte ta en titt på det som finns bland innehaven och försöka mig på en liten utvärdering samt litet funderingar kring framtiden. Fokus ligger då på det som finns i Min Egen Fond (MEF), dvs. de delar av mina finansiella tillgångar som finns hos Avanza och kan sägas utgöra mitt aktiva sparande. Utöver det har jag en traditionellt förvaltad försäkring hos Skandia, ett kreditkort samt medel på lönekonto och diverse buffertkonton. MEF:s andel av de samlade finansiella tillgångarna uppgår till ca 63 % just nu. Den traditionella försäkringen står för 24 %.

MEF:s sammansättning
Det jag har i MEF ligger spritt på tre konton med aktiefonder, två konton med aktier, ett konto med räntefonder samt ett sparkonto. Sparkontots andel uppgår idag till 2,8 % och räntefondernas till 8 %. Till de defensiva delarna räknar jag även min guldfond, som står för 0,9 %.

Fördelningen av det övriga är 79 % aktiefonder och 21 % svenska aktier. 

Själva upplägget bygger på att i botten följa världsmarknadernas utveckling och på toppen att försöka spetsa till genom val av branschfonder och specifika aktier. Aktieinnehavet följer liknande princip. I botten breda investmentbolag, på toppen spekulationsaktier från smålistorna.

Övergripande utfall
Ställer jag Avanzadiagrammet på max-tid, exklusive räntefonder och sparkonto, landar utvecklingen på 53,3 %. Det jämför jag vanligtvis med DJ World Index som under samma tid gått upp 31,8 %. Jämför jag istället med OMX Sthlm All Share Cap GI har det gått upp 52,9 %.

Ett annat sätt att beskriva min samlade utveckling är att kika på den genomsnittliga årsavkastningen enligt CAGR-måttet och där landar jag på 10,89 % hittills.

Rent allmänt ser det på totalen hyfsat ut, utifrån mina ambitioner.

Surdegar
Självklart finns det bland innehaven bättre och sämre sådana. 

Begränsar man sig till aktiefonderna hittas tre surdegar räknat efter hur de har utvecklats efter köp: Afrikafonden och Latinamerikafonden, som båda är ner ca 9 %, samt råvarufonden, som är ner 5 %. Ytterligare en fond visar röda siffror och det är min breda Europafond, men eftersom jag för något år sedan bytte tidigare bred Europafond mot den jag nu har bör man egentligen se på den samlade utvecklingen för dessa och då ser det annorlunda ut.

Jag kommer att behålla dessa surdegsfonder, eftersom jag ändå väntar mig att de småningom kommer att ta igen sig.

Även bland aktierna finns surdegar. Sämst är Fram Skandinavien där jag ligger 34 % ner sedan köp. Ytterligare sex av innehaven visar rött sedan köp på mellan 3,6 % och ca 8 % ner. Jag betecknar inte dessa som surdegar dock, då flertalet köpts nu under våren och det är alldeles för tidigt att utvärdera dem. Här finns förhoppningsbolag som Absolicon, SolTech Energy och SaltX Technology, men också såna som tagit stryk på slutet och kan vända som Fagerhult och MedCap. NAXS är litet speciellt när det gäller kursutveckling. Kikar man på avkastningen hittills består den av utdelningar. Bara.

Jag kommer att behålla samtliga innehav som idag visar rött, för även här tror jag att de i framtiden kan ge något. Det gäller också Fram som pysslar med nätbaserad bolagsutveckling i Vietnam.

Stjärnor
Just idag kanske det känns främmande att tala om stjärnor. Elva av mina sexton aktieinnehav visar rött i år. Trots det kan man peka på Investor, Kinnevik och Svolder, som ligger i topp sedan köp, med uppgångar mellan 20 och 45 %.

Bland fonderna hittar man en teknologifond som gått upp 286 % sedan köp. Den är enastående. Andra positiva bidragsgivare är en europisk småbolagsfond (+93 %), den svenska indexfonden (+53 %), fastighetsfonden (+73 %), guldfonden (+68 %) och läkemedelsfonden (+54 %).

Basfonderna som är inriktade på USA respektive Asien har gått upp 44 % respektive 18 % sedan köp.

En fond som jag väntar mig en hel del av framöver är min klimatfond.

Slutsats
Jag tycker att min riskspridningsstrategi med vissa spetsambitioner fungerar. Och just nu ser jag ingen anledning att ändra något, vare sig bland fonder eller aktier. Kanske tar jag i detta fel, men då får det bli så.

Bland det jag tycker är spännande: Jag ska långsiktigt bygga en miljöinriktad delportfölj bland småbolagen. Den får inte bli för stor i förhållande till helheten, men jag kommer att ägna frågor om ny energi, energilagring och energieffektivisering en del uppmärksamhet framöver. Och även annat bland det nya som behövs för samhällets omställning.

På helheten följer jag dock även vidare min i grunden fondinriktade strategi. Följ med världsmarknaden och försök spetsa till.

Kanske kommer det att gå bra. Framöver.

Trots allt. 

En from förhoppning från sidan: Man hoppas här att Trump åker all världens väg i höstens val i USA. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer