Klåfingrighet och stök

Ett problem som finns när det gäller den stora ekonomin handlar om politikens klåfingrighet. Många gånger, sägs det, frestas politiken till åtgärder som antingen inte behövs eller kan göra saker och ting värre än de annars skulle bli.

Samma sak kan sägas gälla min egen, lilla ekonomi och mitt eget sparande. Och även det kan leda till oönskade effekter. Här på slutet har jag t.ex. frestats att göra en del aktieköp jag borde ha låtit bli. Resultatet av det hela har gjort att min viktmodell hamnat ur balans och riskprofilen avviker därför från den jag egentligen önskar.

Igår kom jag på mig själv. Och korrigerade på så vis att jag för den ena aktiehögen, den mer riskabla, sålde av ett innehav så att proportionerna blev hanterliga igen.

Pengarna från försäljningen får bli kvar på konto. Prioriterat här framöver blir att återställa andelen defensiva innehav: sparkontobehållningen, räntefonder samt guldfonden.

Relationen mellan Min Egen Fonds (MEF) värde uttryckt i kr, usd samt gram guld är f.ö. en källa till funderingar. Jämför man utvecklingen av MEF uttryckt i dessa storheter får man diagrammet nedan. Det sträcker sig, månadsvis, från veckan innan brexit-valet fram till och med december i år. (Prognos på slutet, såklart.) Utvecklingen visas i procent, inkl. egna insättningar.

De senaste tre åren har varit stökiga, kan man väl säga. Rikare synes jag ha blivit i papperspengar räknat, särskilt i kr.

Men särskilt mycket mer guld kan jag inte köpa.

Och gapet mellan värdet räknat i papperspengar och värdet räknat i det guld jag kan köpa skaver en aning.

Och Trump önskar man definitivt ut ur nuvarande boning.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer