Mina innehav: Aktiegrunden

Tänkte köra en serie med de innehav som finns i Min Egen Fond. En översikt över dess uppbyggnad finns under en flik här ovan, men viktmodellen är inte riktigt uppdaterad. Ska ta och ordna det under dagen.

Informationen om hur stor andel av MEF som ska bestå av aktier och spekulationer stämmer dock, liksom den fördelning jag tänker mig mellan grundportföljen och spekulationsportföljen. Igår lade jag ut en sammanställning över vad som ingår i spekulationsportföljen. Nu följer grundportföljen (bilden nedan).

Som synes är det investmentbolag som utgör merparten. Den hållningen har jag haft sedan januari 2019 och så lär det nog förbli. Utöver det som syns finns även en teckningsoption VNV Global TO1 som tuffat på rätt bra sedan jag fick den på köpet, så att säga.

Kontot ifråga har också tuffat på rätt bra i år, med en uppgång om 35 %. Sharpekvoten för de senaste 12 månaderna uppgår till 1,41 och den genomsnittliga årsavkastningen (CAGR) sedan start ligger för tillfället på 18 %.

Så just det här kontot är jag nöjd med.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Andra slags spekulationer

Vinster i välfärden