Spekulationsportföljen - uppdatering

De aktier jag har är uppdelade i två högar, en grundhög och en spekulationshög.

Spekulationshögen har under en tid varit ett litet bekymmer, mest för att jag nog inte är särskilt bra på att spekulera. Just idag går det dock bra och sedan en liten tid har innehavet också skuttat till och lagt sig på positiv nivå. Det syns i den inlagda tabellen nedan. Av den framgår också att två att innehaven fortfarande ligger på minus, men här har jag förhoppningar inför framtiden.

Just idag har jag genomfört en förändring av innehavet i portföljen. Slitevind såldes. Den aktien har inte gått så värst bra sedan köp och där tror jag inte heller att det kommer att ändras särskilt snabbt.

Två andra innehav finns i spekulationshögen: AVA SMABOLAG TRACKER och TRACK HYDROGEN VON. Det är relativt nya innehav. Det först nämnda skuggar First North 25 Index och det andra skuggar ett index från Solactive som består av 16 vätgasbolag. Totalt 41 underliggande aktier alltså. Och tanken med det är att få riskspridning även bland spekulationerna. För närvarande står skugginstrumenten för 25 % av spekulationshögen. Jag tror att det blir bra så.

Aktuellt innehav direktägda aktier i spekulationshögen:



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Andra slags spekulationer

Vinster i välfärden