Mina innehav: USA-fonden

Bland mina innehav finns naturligtvis en USA-fond. Alternativet hade varit att välja en globalfond, men i dessa tycker jag att andelen USA är för hög och det är därför jag valt att själv välja en mix fonder av det slag jag har valt.

Valet av fond landade för min del på SPP Aktiefond USA, vilket jag av Avanzas information om antal ägare för olika fonder inte är ensam om. Bland Avanzas kunder är det den USA-fond som har störst antal ägare. Ca 78 000 har valt fonden, vilket är mer än dubbelt så många som äger tvåan på listan, Avanzas egen USA-fond.

Fonden förvaltas indexnära och har låg avgift, 0,22 %. Under de senaste 5 åren har fonden avkastat ca 13,4 % per år. I fonden finns aktier i 550 företag, där de 10 största innehaven står för 27 % av fondvärdet.

Tillägg: Fonden är mitt näst största innehav i Min Egen Fond och står f.n. för 12,3 % av den, exkl. behållningen på sparkontot. Den har sedan köp (utspridda över tid) gett mig en total avkastning om 55,3 %.

Länk till fondens sida hos Morningstar

Fondens tio största innehav:



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer