År 2020: Sparandet

Trots att året inte riktigt är slut än tänkte jag gör något slags sammanfattning av hur sparandet sett ut.

Ambitionen har som vanligt varit att avsätta 6 tkr per månad till Min Egen Fond (MEF), 0,3 tkr per månad till min traditionellt förvaltade livförsäkring samt utöver det ha kvar 2 tkr på transaktionskontona som överskott. Totalt har jag alltså räknat med ett sparande om 8,3 tkr per månad under året. På mitt samlade kapital har jag sedan räknat med en avkastning (värdeökningar, utdelningar, räntor) om ca 5 tkr per månad, vilket då skulle innebära 60 tkr på helåret.

Så såg alltså planen ut, men året har ju inte riktigt sett normalt ut. Det har svängt en del. Och jag har behövt vara betydligt mer aktiv än jag hade tänkt mig vid årets inledning. Det där med aktivitetsnivån syns i andelen defensiva innehav (guldfonden, räntefonderna, sparkontot) i MEF. I januari låg den andelen på 21,4 %, för att i maj vara nere på 10,2 %. I oktober var den sedan uppe på 14,9 % och just nu ligger den på 14,3 %. 

Jag handlade alltså en del under fallet i våras. Och det har betalat sig. Årets samlade avkastning ligger f.n. på ca 78 tkr, dvs. kring 6,5 tkr per månad. Fonderna har bidragit med 19 tkr, aktierna med 54 tkr och livförsäkringen med 5,5 tkr. Räntefonderna tynger med ett negativt bidrag om 2 tkr.

Allt som allt innebär det där att året i stort blivit ett normalår, litet drygt. Sparandet har dock varit något lägre än tänkt. Det landar i stort på 7,6 tkr per månad. Insättningarna i MEF blev dock större än tänkte eftersom jag skyfflade in 12 tkr extra nu i december.

Avkastningsmässigt blev mars årets sämsta månad, där tillgångarna backade i värde med 65 tkr. Bäst blev november med en ökning om 59 tkr. Men trots att det i mångt och mycket har varit ett skitår är det bara tre negativa månader under året och nio positiva.

Totalt sett har jag också nått mina mål under året. Miljonen är i hamn, räknat som finansiella nettotillgångar, därtill med en marginal om ca 9 %. Beroende på vad som nu händer i världen kan det givetvis ändras, men jag kan ändå inte låta bli att var litet nöjd.

När det gäller året har en del förskjutningar skett bland innehaven. Det som är särskilt värt att nämna är ett starkare fokus på miljö, klimat och energi. Tre fonder innehas nu: Nordea Klimatfond, Handelsbanken Hållbar Energi och Swedbank Robur Transition Energy. Tillsammans står dessa nu för 5,7 % av värdet av MEF. Dessutom är merparten av spekulationsinnehaven riktade åt samma håll, med fokus på bolag inom sol- och vindenergi, energilagring och energieffektivisering. Spekulationsinnehaven står nu, efter uppgångar, för 7,1 % av MEF.

Det här tror jag på. Den stora omställningen i riktning mot minskat fossilberoende skjuter fart nu, bland annat drivna av diverse stödpaket, och kommer som jag tror långsiktigt att fortsätta. Jag tror jag är in på marknaden hyfsat tidigt, vilket gör att jag kommer att hålla i den tyngdpunktsförskjutningen över tid. Och även acceptera avvikelser från min viktmodell som kan uppstå genom särskilt god utvecklig inom just den här långa trenden. (Riskspridningen är ändå god genom att viktmodellen ändå fortsatt kommer att guida kommande köp.)

Men den som lever får se. F.n. är ändå det viktigaste att ta sig igenom Coronaeländet helskinnad.

Vaccinera mig?

Absolut!

Ev. läsare tillönskas en God Jul!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer