November månad

Den blev litet speciell, november månad. Hemarbete, digitala möten, storköp snus för att minska antalet potentiella exponeringstillfällen och en konsumtion som blev tämligen låg.

Månadens netto (sparande) landade därmed på 14,7 tkr, vilket innebär en sparkvot om 42 %. Till det ska läggas värdeökningar för aktier och fonder om 59,1 tkr, vilket innebär att de finansiella tillgångarna totalt sett ökade med 73,8 tkr.

Allt detta innebär att målet om en mkr i finansiella nettotillgångar nu åter är nått. Det samlade värdet av Min Egen Fond överstiger nu 700 tkr, med viss marginal, vilket gör att det målet också är nått. Utvecklingen gör också att jag har chans att nå målet om en mkr i finansiella nettotillgångar, exkl. livförsäkringen, inom ett år. Men ett år är en lång tid, så man vet aldrig.

Min Egen Fond utvecklades väl (exkl. insättningar/köp) under månaden.

Totalt: +8,67 %

Fonderna: +7,37 %

- huvudregioner: +7,39 %
- sidoregioner: +8,27 %
- branschfonder: +8,72 %
- ädelmetaller: -10,68%

Aktier (grund): +15,75 %
Spekulationerna: +24,22 %

Räntefonderna: +0,76 %

Så det har skuttat till rätt rejält den här månaden. Nu får vi se om kraxandet om korrektioner under december kommer att slå in. Går månaden sidledes blir det så för min del att året nära nog kommer att landa normalt, dvs. tämligen exakt på den kalkyl jag hade vid årets ingång.

Normalt kan man dock inte kalla det här året. Inte på en fläck.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget