Några anmärkningar om årets utveckling

Mitt egentliga sparande landar i något jag kallar för Min Egen Fond (MEF), vars beståndsdelar beskrivs under den fliken här ovan. Under året, som nu är på väg mot sitt slut, har MEF gått hyfsat och haft en total utveckling om + 11,84 %. I nivå då alltså med den genomsnittliga "avanzianen", som landar på 11,75 % enligt dagens förträffliga presentation på just det stället.

Kikar man under totalsiffran har det dock sett tämligen olika ut på de konton jag har hos Avanza. Här följer en sammanställning:

  • Aktier: + 54,29 %
  • Spekulationer: +18,64 %
  • Indexfonder: +2,49 %
  • Aktivt förvaltade fonder: - 3,95 %
  • Gamla fondkontot: +13,92 %
  • Räntefonder: + 2,38 %
Totalt för dessa konton har utvecklingen varit +12,47 % (avvikelsen mot totalen beror på att jag har en del på sparkonto samt i form av barnsparande som inte räknas med här eftersom det inte är mitt).

Det är tydligt att det är mina aktie- och spekulationsaffärer under året som räddat totalen. Fonderna har gått skräp (tycker jag), vilket till delar förklaras av valutautvecklingen under året.

Tittar man bara på fondkontona (exkl. räntefonderna) har dessa utvecklats + 2,99 % under året. Samtidigt har det världsindex jag jämför dessa mot gått upp med 13,52 %. Något tynger alltså. En aning om vad det kan vara får man om man kollar hur dollarkursen utvecklats under året. Den har gått ner -12,34 %.

Fondsparande har alltså sina sidor. Och effekterna av valutaförändringar glömmer man ofta. Dock finns en positiv sida. Värdet av MEF uttryckt i USD har skuttat till rejält uppåt.

Det kan man kanske glädjas åt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget