Årsprognos 2021

Framtiden vet man ju inte så mycket om och de prognoser man gör för vad som komma skall är ett ständigt föremål för justeringar och revideringar. Så pass att man kan fundera över hur meningsfullt det egentligen är att försöka sig på att göra prognoser.

Men man gör dem.

För min del är det så att jag för mina aktier respektive fonder räknar med en genomsnittlig värdeutveckling om 0,7 % per månad. För mina räntefonder räknar jag med en genomsnittlig värdeutveckling om 0,25 % per månad.

Räknar man om det där till årstakt blir det 8,7 % respektive 3,0 % (litet högt, men ändå).

Så ser kalkylantagandena ut som jag lägger till grund för mina prognoser. För Min Egen Fond.

Nu har jag inte allt mitt i MEF. En del har jag i en livförsäkring, som för tillfället ger 5 % i årsränta. Sen har jag mitt lönekonto och mina reservkonton, som ger exakt 0 % i årsränta.

Totalt sett innebär det där att jag räknar med att mina finansiella tillgångar har en värdeökning om ungefär 0,5 % per månad eller 6,2 % per år. Till det ska läggas mitt sparande, som jag räknar med kommer att ligga kring 0,6 % av det ingående värdet per månad. Det gör på året 7,4 %.

Räknar man bort den riskfria räntan (i praktiken = 0) innebär det där att mitt avkastningskrav eller kalkylränta på mina finansiella tillgångar uppgår till 6,2 % per år. Totalt sett räknar jag med att mina finansiella tillgångar ska ha ökat med 13,6 % genom en kombination av nysparande och värdeutveckling.

Givetvis hoppas jag på mer, men grundkalkylen ser ut som ovan.

Det gör att den prognos jag hade vid årets början var att sparandet skulle bli 99,6 tkr för helåret och värdeutvecklingen 72 tkr.

Sedan dess har saker hänt och just nu ser det ut som att sparandet kommer att landa på 108 tkr och värdeutvecklingen på 135 tkr. Diagrammet nedan visar prognosutvecklingen över tid (det övre) och förändringen av prognoserna per månad (det nedre). Sparande = blå kurva, värdeutveckling = röd kurva. Förutsättningen är alltså att sparandet genomförs som tänkt och att värdeutvecklingen följer antagandena ovan.

Ingenting brukar dock bli som tänkt och justeringar lär ske. Nästa gång jag visar det här blir efter juni månadsutgång.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Andra slags spekulationer

Vinster i välfärden