Min Egen Fond, mars 2021

Min Egen Fond gick som följer under mars.

Fonder: +5,44 %
Aktier: +7,78 %
Spekulationer: - 1,55 %
Ädelmetaller: + 5,07 %
Räntefonder: +0,48 %
Totalt: 4,23 %

Min Egen Fond består av de innehav jag har på Avanza, som har lanserat ny informationstjänst nu i år. Man får där information om hur det har gått för genomsnittsavanzianen och för denne gick det under mars + 4,68. Jag halkar alltså efter litet grann den här månaden.

Totalt sett skuttade det för mig dock till uppåt. Bäst gick det för grundportföljen av aktier, följt av mina huvudregioner, där innehavet främst består av indexfonder. Sämst gick det för mina spekulationsaktier, som i mångt och mycket består av miljöorienterade förhoppningsbolag med negativa p/e-tal.

Köpen under månaden följer min mekaniska plan. Totalt köptes för 4,8 tkr, vilket innebär att 2,2 tkr av den avsatta sparslanten stannade kvar på sparkontot. Köpens fördelning:

1. Huvudregioner: 3,1 tkr
2. Sidoregioner: 0,1 tkr
4. Branschfonder: 0,6 tkr
5. Ädelmetaller: 1,0 tkr

Inga köp genomfördes för aktier, spekulationer eller räntefonder.

En sak jag nu, under det här året, håller särskild koll på är andelen defensiva innehav inom MEF. Efter februari uppgick den andelen till 20,3 %. Då hade jag fört över hela den slant som i år är avsatt för fonder och aktier. Efter mars var andelen nere på 19,2 %. Målvärdet ligger på 15 %, vilket enligt planer och kalkyler skulle kunna nås nu genom stora köp. Efter de inledande uppgångarna nu under Q1 avvaktar jag dock och följer min mekaniska plan. Månadsköp jämnar ut risktagandet när det gäller tajming, så jag håller mig rätt strikt till planen och fokuserar främst på mina fonder.

Aktieköp då? - Njae, inte nu.

Jag betraktar mig som fullinvesterad, för tillfället. Jag äger aktier i 17 bolag, 8 i grundportföljen och 9 i spekulationsportföljen med miljöprofil. Långsiktigt är det tänkt att fördelningen mellan grund och spekulationer ska ligga på 75/25, men idag ligger det närmare 65/35. Tillsvidare får det vara så.

Grundportföljen består idag av 94 % aktier, 5,5 % certifikat och 0,5 % teckningsoptioner. Certifikatet är en tracker som går mot Mid Cap på Stockholmsbörsen. Aktiernas andelar ser ut så här:

Investor: 18 %
Kinnevik: 17 %
VEF Ltd: 13 %
Industrivärden: 11 %
Svolder: 11 %
VNV Global: 10 %
MedCap: 8 %
Ratos: 6 %

Som synes i huvudsak investmentbolag av större och mindre sort.

Spekulationsportföljen består idag av 70 % aktier och 30 % certifikat. Certifikaten är trackers, en mot vätgasaktier (18 %) och en mot First North 25 (index; 12 %). Aktiernas andelar ser ut så här:

Absolicon: 10 %
Inzile: 10 %
Azelio: 9 %
Ferroamp Elektronik: 9 %
Climeon: 8 %
Powercell: 8 %
SolTech Energy: 8 %
Eolus Vind: 5 %
Clavister Holding: 3 %

Samtliga, utom Eolus, utgörs av riskabla förhoppningsbolag. Det sista i listan är inget miljöbolag, utan köpt av andra skäl. Bland förhoppningsbolagen finns flera som inte haft några intäkter att tala om än. Det finns även några med svaga balansräkningar p.g.a. skuldsättning. Men samtliga bjuder på förhoppningar inför framtiden.

Så ser det ut just nu, efter mars.

Inledningen av april ser i skrivande stund ljus ut. Men ju mer det nu går upp, desto mer mistänksam blir jag. Åtgärderna är två: (a) allt nysparande under resten av året läggs på mina reservkonton och (b) fond- respektive aktieköp följer min månadsplan. Pengarna hämtas från sparkontot inom Min Egen Fond, inte från inkommande lönemedel.

På så vis bör jag ha torrt krut, som det heter, om det vänder ner framöver.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Andra slags spekulationer

Vinster i välfärden