Mitt 2020 - tillbakablick

Sitter och funderar över resten av år 2021, hur det kommer att bli och hur jag ska agera. Känner mig som vanligt litet osäker på det, men planen just nu är mekaniskt månadssparande i framförallt fonderna. Begränsad aktivitet, alltså, och stillsam sådan. Inga större omfördelningar och så.

Annat var det under 2020, vilket visas i diagrammet nedan. På x-axeln anges avkastning och på y-axeln nettoköp i aktiefonder samt av aktier. Nettoköp har negativa värden, nettoförsäljningar har positiva värden. Det slog en hel del under året.

Det började dock bra, i januari, med ett skutt uppåt och köp enligt min generalplan. I februari kajkade det dock ihop, som bekant, med ras nedåt från den 19 februari till den 23 mars.

När jag nu spanar på diagrammet kan jag litet förvånad se att negativ avkastning hade jag bara i februari, mars och oktober. De största nettoköpen gjordes i (slutet av) februari, i mars samt i april. De skiljer sig litet åt. I februari och mars köptes indexfonder och aktier av icke-spekulationskaraktär. Köpen i april gick till branschfonder. Och i maj köptes en hel del spekulationsaktier, köp som delvis finansierades av nettoförsäljning bland de mer stabila.

I oktober såldes det, trots nedgång, men försäljningarna gällde aktier som då gått upp, vilket även gjordes i december. I oktober gjorde jag mig även av med en östeuropafond jag ville bli av med.

November var litet speciellt med stark uppgång och köp. Köpen gjordes dock tidigt i november mot bakgrund av nedgången i oktober. De gick främst in i fonder samt en del kompletteringar av spekulationerna. Nedgången i oktober var ju också knuten till valet i USA och så fort det blev någorlunda klart att Trumphelvetet skulle åka ut, köpte jag.

Tänk vad man glömmer.

År 2020 var tämligen dramatiskt.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt