Mot årets slut

Och då är det dags att uppdatera diagramstrukturen.

Diagramstrukturen är en slags klass av verktyg jag använder för att hålla fokus och styra min motivation att spara vidare. Ett exempel visas nedan. Poängen med strukturen är att diagrammet är indelat i två hälfter: till vänster om det lodräta, gula strecket synes den historiska utvecklingen; till höger därom synes den prognostiserade (planerade) utvecklingen, givet fortsatt sparande plus avkastning i nivå med mina antaganden.

Jag har ett flertal sådana diagram, över olika variabler, men det diagram som visas här är ett av de viktigaste, eftersom det utgjorde basen i hur jag styrde min ekonomi under de första tre-fyra åren av mer systematiskt sparande.

Det visade diagrammet rör mitt korta sparande (blå kurva) eller det jag på annan plats på bloggen kallar för Min Egen Fond. Det rör också mina aktiva skulder, som sedan två år är lika noll (röd kurva). Den gröna linjen visar sedan differensen mellan blå och röd kurva, dvs. värdet av Min Egen Fond minus mina aktiva skulder. (Med passiv skuld menar jag den del av krediten som jag har på kortet som inte är tagen i anspråk.)

Länge styrde jag min ekonomi med sikte på att få en hyfsad utveckling av den gröna linjen. Konkret innebar det att jag laborerade med ett sparande in i Min Egen Fond i relation till hur snabbt jag avbetalade på det billån jag då hade. Numera har betydelsen av det visade diagrammet sjunkit undan, i och med att jag är skuldfri.

Andra diagram är alltså numera mer i fokus. Men även dessa är byggda med en halva om tre år bakåt och tre år framåt. Skälet till det: Jag kan ganska snabbt se de (medel)långa konsekvenserna av t.ex. en nedgång på aktiemarknaderna om x %. Under uppbyggnaden av mitt sparande har det inneburit att jag kunnat undvika förhastade beslut, eftersom jag (under antagen relativt snabb återgång till det "normala") har kunnat se att diverse nedgångar endast inneburit en begränsad förskjutning i tid av när jag väntar mig nå mina mål.

Därför håller jag fast vid min diagramstruktur. Den funkar.

Diagrammet:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer