Årsutveckling hittills

Sammanfattat konto för konto:

Fondkonto: + 9,51 %

ISK:
- indexfonder: + 8,18 %
- aktiva fonder: + 3,21 %
- räntefonder: + 0,76 %

- aktier: - 16,06 %
- spekulationer: - 1,07 %

Alla konton tillsammans: + 3,10 %

För alltihopa jämför jag mig med DJ World Index, som i år har gått ner något, - 0,49 %.

Så ser det ut. Jag är naturligtvis inte nöjd med bara drygt 3 % i uppgång under året, men förklaringen är tämligen lokaliserad till utvecklingen i två av mina aktieinnehav, där risktagandet är medvetet och jag är rätt bestämd i att mina innehav är långsiktiga. Det ena av innehaven ger därtill en direktavkastning om dryga 5 % räknat på GAV, så det väger upp en del av tappet i alla fall.

Vid sidan  om ovanstående, som alltså handlar om MEF, har jag därtill ett innehav som stadigt ger en återbäringsränta som f.n. ligger på 6 %. Det innehavet tuffar på. Jag skyfflar inte in betydande summor i det, bara några hundralappar i månaden. Men det känns som en stabil del inom ramen för helheten.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt