Lönedag och fondköp

Ännu några dagar kvar av maj, men lönedag är det och fondköpsorder har lagts.

Som vanligt följer jag min viktmodell när månadens sparslant fördelas ut över innehaven i Min Egen Fond. Genom mekaniken i förfaringssättet styrs slantarna mot innehav som blivit relativt sett "billigare" jämfört med övriga. Strävan är att hålla viktningen mellan innehaven konstant. Det lyckas nu inte alltid och dessutom överprövar jag ibland mekaniken i modellen, beroende på hur nyhetsflödet ser ut.

Till följd av den senaste utvecklingen ser det litet annorlunda ut än vanligt.

Ungefär en tredjedel av månadens sparslant går in i räntefonderna. Jag har tre och den summa som skyfflades dit fördelades lika mellan dessa.

Näst största andelen skyfflades in i Latinamerika, Afrika och Östeuropa.  Särskilt den förstnämnda har gått illa på slutet, vilket då gör att en större summa än vanligt skyfflades in där för att hålla den andel jag har i den fonden på den nivå den ska ligga.

På tredje plats hittas de indexfonder där pengar behöver in för att nivå ska hållas: Asien, Japan och Europa. Inga köp den här gången i USA eller Sverige.

Slutligen: En slant avdelades även till min spekulationsfond, vilket då beror på att den sjunkit en del här på slutet.

Den faktiska viktningen mellan innehaven justeras så här månadsvis enbart genom köp. Jag säljer alltså inte innehav som har för hög vikt, utan justerar månadsvis enbart genom köp. Just nu är MEF en liten aning ur balans i och med att jag har för mycket i USA, Sverige och i branschfonderna. För litet har jag i guld och räntefonder. Men skevheterna är inte stora och större justeringar kräver att jag säljer och omfördelar, men det känns inte som att det är nödvändigt nu.

Det får rulla på så här en månad till.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget