Fondutvecklingen - annan vy

Sedan måndagen noterar jag den procentuella utvecklingen av MEF i kronor, USD och gram guld. Tanken är att få en känsla för en del relativiteter i värdeutvecklingen och sedan mars uppträder en del sånt i den graf jag använder för ändamålet. Den visas här nedan.

Som synes har värdet i kronor (och i viss mån guld) under 2018 börjat skeka i jämförelse med värdet räknat i USD. För mig tyder det på att den blå kurvan i grafen innehåller en hel del luft och att det kan vara värt att ta det litet försiktigt ett tag.

Varför gapet har uppstått kan man spekulera i, men jag är för litet kunnig för att göra det med finess. Osäkerheterna när det gäller det politiska läget i landet kan dock vara en faktor.

På litet sikt torde dock de tre kurvorna närma sig varandra igen. Åtminstone är det vad jag tror.

Eller kanske snarare hoppas på ...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer