Småstök

Här gillas inte riktigt det som händer nu, med handelsdispyter hit och dit, en dollarkurs som pumpas, Trumps vilda svingande, det inhemska politiska läget, med mera.

Inom den snäva ram som Min Egen Fond (MEF) utgör har konsekvensen blivit en del smärre obalanser i det att USA-tunga fonder börjar avvika för mycket från de vikter som jag dem tilldelat. Så pass att jag faktiskt idag tog till säljmedlet för att få vikterna dit jag vill. Totalt sett innebär justeringarna inte så mycket, då den andel av MEF som nu omsätts inte uppgår till mer än 0,4 %.

Men jag tycker ändå att det är värt att göra justeringen.

Tidigare i veckan har en annan förändring gjorts i och med att jag sålde av det miljöinriktade förhoppningsbolaget och köpte Telia för slantarna. Äventyret i förhoppningsbolaget, som först steg som en sol, men sedan dalade som en pannkaka slutade med en förlust om en 5-6 % av det jag stoppat in i det. Kanske borde jag ha legat kvar, men tecknen för just det bolaget ser numera mer oroande ut än det tidigare gjort. Så jag sålde osentimentalt av.

Telia köpte jag på grund av direktavkastningen, som enligt uppgifterna på Avanza uppgår till 5,7 %. Och det är tillräckligt högt för att det i dagsläget ska vara intressant.

Nu ska jag ändra sidan om aktieportföljen så att den stämmer med verkligheten.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Omviktning