Vad man äger om man äger fonder.

Med hjälp av Morningstar har jag nu kollat litet kring hur många företag jag via mina fonder äger andelar i och kring hur dessa är värderade i termer av det där p/e-talet. Uppgifterna är tämligen aktuella och bygger på tillgängliga data från den sista juli i år.

Huvudregioner. Här har jag sex fonder, med inriktning på USA, Asien, Japan, Europa och Sverige. Totalt äger jag via dessa andelar i 1 982 företag, ev. något färre till följd av tänkbara, men mindre överlapp mellan fonderna. Genomsnittsvärderingen i termer av p/e ligger på 14,4, vilket inte ter sig så värst ansträngt ändå.

Sidoregioner. Här har jag tre fonder, med inriktning på Afrika, Latinamerika och Östeuropa. Dessa fonder är mer koncentrerade och omfattar totalt 158 företag.  Genomsnittsvärderingen i termer av p/e ligger på 11,3, vilket inte heller känns överdrivet ansträngt.

Branschfonder. Här har jag fyra fonder, inriktade på läkemedel, teknik, fastigheter samt klimat och miljö. Totalt omfattar dessa 231 företag, med en genomsnittsvärdering i termer av p/e om 17,6.

Spekulationer. Här har jag en fond, inriktad på Pakistan. Den omfattar 38 företag, med en genomsnittsvärdering i termer av p/e om 7,8.

Lägre värderingar ter sig hänga samman med andra typer av risker än företagsbundna sådana.

Högsta värderingen hittar man i teknik, europeiska småbolag, klimat och miljö, USA samt läkemedel.

Överlag känner jag mig nöjd med hur det ser ut kring just det här.

Totalt äger jag via de fonder jag har andelar i ca 2 200 företag här eller där, vilket ur riskspridningssynvinkel känns bra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Ett partiprogram

Plan och verklighet