Fondjusteringar

Under september har Min Egen Fond gått ner med 1,91 %. Precis allt i fonden har gått ner, utom aktierna och räntefonderna. Och det mesta tycks ha med världens gång att göra.

Nu vidtar jag några justeringar.

1. Utökade fondköp. - Normalt sett för jag över 6 tkr per månad till MEF och köper fonder för det mesta. Denna månad köper jag dock för mer än den insatta slanten, och köper totalt för 9,4 tkr. Merparten av detta skyfflades in i indexfonderna. Köpen följer satt viktmodell. (Möjligen är detta korkat, då det Trumpska handelskriget fortsätter att hota, men här tror man på en (någorlunda snar) tid efter Trump och att världen då nyktrar till en aning.)

2. Fortlöpande kontantsparande. - Var månad sparar jag 6,3 tkr i det jag kallar planerat sparande. Utöver det sparas 1 tkr plus månadens överskott. Dessa pengar landar på reservkonton eller som slatt på lönekontot. Behållningen för dessa reserver närmar sig två nettomånadslöner nu.

3. Justerad viktmodell. - På grund av att kontantreserven vuxit till sig finns ingen anledning att fortsätta att ha 2 % av MEF på sparkonto. Skulle slantar behöva tillföras kan jag ta från reservkontona, om nu extra köplägen skulle uppstå. Sålunda sänktes ambitionen till 1 % av MEF på sparkonto och procentenheten fördes över till huvudregionerna som nu ska stå för 47 % av MEF istället för 46 %. Tar alltså litet högre risk i MEF framöver.

Så ser det ut. För närvarande.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer