Månadsskiftet

Det närmar sig. Och den här gången är även ett kvartal till ända.

Utvecklingen den senaste månaden är väl inte så där väldigt kul och jag har börjat fundera på hur min exponering för risk egentligen ser ut. Men tidigare justeringar i risksänkande syfte ser ändå ut att vara någorlunda väl tilltagna, så jag fortsätter nu på den inslagna väg jag har valt. Ytterligare risksänkande åtgärder avstås alltså från för närvarande.

För året hittills ser det inte så förbålt illa ut. Sparkapitalet har hittills ökat i värde med 22 tkr. Till det läggs då det faktiska sparandet, som totalt uppgår till 77 tkr. Av den sist nämnda nuffran består drygt 57 tkr av det jag kallar egentligt sparande medan 20 tkr utgörs av reservuppbyggnad på sparkonton. Totalsumman som ligger på dessa börjar nu närma sig en smärtgräns, varför 2019 kan medföra en ökning av det egentliga sparandet, från nuvarande 6,3 tkr till 7,3 tkr. Om jag gör så kommer den sista tusenlappen att styras in på det räntegivande sparkonto som ingår i det egentliga sparandet.

Jag tycker att läget är litet lurigt nu. Även om det under året slagit hit och dit har rörelserna i stort gått sidledes och det känns inte som att något stort tapp är omedelbart förestående. I det kan jag naturligtvis ha helt fel, men sparandet mitt kommer att följa någon slags "normalmodell" ett tag till. Att kliva av marknaderna gör jag alltså inte än.

Kanske kommer det att visa sig senare att min hållning varit korkad, men i så fall må jag väl stå mitt kast då.

Så här ser det i alla fall ut just nu.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer