Regeringsbildning ur en amatörs synvinkel

Funderar litet kring det politiska läget i landet och spanar litet på Omni kring hur valserna går kring det.

För egen del är följande mandatsiffror av betydelse:

Alliansen (m, kd, c och l): 143
Regeringen (s, mp): 116

Till dessa huvudblock kommer sedan:

Kommunisterna: 28
Kulturkrigarna: 62

Båda de sistnämnda är i mina ögon tämligen vidriga (= antiliberala och antidemokratiska) partier, som övriga partier har en moralisk skyldighet att hålla undan från inflytande över hur landet ska styras.

Det som komplicerar saker och ting är naturligtvis dels matematiken, dels sakpolitiken. Själv har jag inte särskilt mycket till övers för mupparna i miljöpartiet, som jag ständigt har svårt att ta på allvar. Inte heller ser jag fram mot ytterligare fyra år av sosse-soppa.

Hur lösa upp det hela? - Tja, jag har räknat litet på olika alternativ, men någon särskilt lyckad lösning lyckas jag inte komma på. Den samlade statsvetarkåren verkar dock vara lika förvirrad som jag och de varianter som dyker upp från det hållet verkar mer spegla personliga preferenser än någon slags professionella insikter.

Allvarligt tycker jag för egen del att det är att en dryg fjärdedel av riksdagens platser innehas av partier med ideologier som - om dessa fick råda - ofelbart leder till förtryck och förföljelse av människor som inte delar deras visioner om det "perfekta" samhället ur det ena eller andra kollektivistiska perspektivet. (Även s är i (bak)grunden anfrätt av sådan ideologi, men präglas trots allt av en reformistisk pragmatism som gjort att man ändå nödtorftigt kunnat acceptera att leva i ett land där de regerat.)

Blockpolitiken överspelad? - Njae, att ge sig i lag med s i samverkan på deras villkor är inget en alliansväljare önskar att något alliansparti gör.

Och min uppfattning är fortfarande den att landet behöver en annan regering än den vi har.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Fördelning inom Min Egen Fond