Det svänger

Nittonde juni. En bit in i sommaren. Så pass att det snart är midsommar.

En titt på läget i Min Egen Fond leder till behov av eftertanke. Det senaste året har svängt en del och man kan väl misstänka att så även kommer att ske nu kommande två månader.

Bland mina kalkylblad finns en månadsvis sammanställning där nysparande och avkastning ställs i relation till ingående värde för de finansiella nettotillgångarna. Utvecklingen månad för månad under 2019 ser så ut så här, i procent, presenterat i ordningen nysparande, avkastning och total förändring av de finansiella nettotillgångarna:

Januari: 1,00/3,79/4,78
Februari: 0,49/1,67/2,16
Mars: 1,02/1,48/2,51
April: 1,59/2,43/4,01
Maj: 1,30/-2,48/-1,18
Juni: 0,80/2,44/3,24 (prognos)

Enligt mina sparambitioner och normalavkastningsantaganden skiljer det där sig kraftigt från hur en prognosticerad normalmånad under året är tänkt att se ut:

Normalmånad: 0,93/0,48/1,41

Det sista har ett långsiktigt perspektiv och används mest som ett slags grundläggande bänkmärke och bygger inte på förväntningar byggda på dagsaktuell information.

Kikar man närmare på siffrorna ovan ser det just nu ut som att juni kommer att bli årets näst bästa månad när det gäller avkastning. Maj, däremot, innebar ett rätt kraftigt dropp. Mars-april byggdes kassa, så droppet nyttjades till köp, bland annat av spekulationsaktier, något som hittills visat sig lyckat då dessa skenat iväg litet och stigit med en 18-19 % under den senaste månaden. (Här finns givetvis stor osäkerhet och man får se hur det kommer att gå här framöver framförallt för bolag som Minesto och SolTech Energy, som nu i små poster ingår bland spekulationsinnehaven.)

Med en utveckling som ovan börjar jag nu emellertid dra åt mig öronen litet igen. Inte så att jag kommer att sälja av, men åter känns det som att det är klokt att börja bygga kassa. Visserligen har jag reserver som ligger i räntefonder, men tycker ändå att det kan vara klokt att avvakta litet granna innan kommande månaders sparslantar placeras i aktier eller aktiefonder.

Till följd av utvecklingen befinner sig nu Min Egen Fond litet ur balans. Jag har "för stora" aktieinnehav i förhållande till helheten och "för liten" kassa. Det kan vara dags att långsiktigt börja rätta till det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget