Att jämföra sig med andra

Det kan vara kul eller informativt att göra så ibland, att jämföra sig med andra.

Det valda jämförelsebasen utgörs av SCB:s Sparbarometer, som anger totalvärden för befolkningens finansiella tillgångar och skulder. Den hittas här, för den som är intresserad.

Från de värden som kan plockas ut där räknade jag om, så att Medel-Svenssons ställningsvärden blev synliga. Jag jämför mig alltså mot Sverigemedel räknat över hela befolkningen, ungefärligt.

Resultatet visas i tabellen nedan.

Av den kan man se att jag avviker en del från genomsnittssvensken:

- jag har inga kontanter, inga obligationer, inga bostadsrättsandelar, inga övriga försäkringstekniska lösningar och inga övriga finansiella tillgångar
- jag har inga lån
- jag har mindre inlånat i bank och i form av direktägda aktier (där onoterade ingår)
- jag har mer i form av fondandelar, privat försäkringssparande, tjänstepension och premiepension

En del av förklaringen till att det ser ut som det gör för mig är att jag är äldre än Medel-Svensson, ungefär 15 år äldre.

I vilket fall, summa summarum landar mitt finansiella nettosparande, räknat som SCB gör, på 2,1 mkr, vilket är något litet mer än dubbelt upp mot Medel-Svensson. Räknar jag bort tjänstepension och premiepensionsposterna blir skillnaden betydligt mindre. Skulle jag enbart jämföra mot folk i min egen ålder skulle läget bli än mindre till min fördel.

Men så ser det i alla fall ut, så här i slutet av det här året.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt