Nittiofyra månader

Så lång tid har nu gått sedan jag började att mer systematiskt spara i fonder och aktier igen. Och saker och ting har förändrats över tid.

I diagrammet nedan visas utvecklingen för de komponenter som ingår i Min Egen Fond, som jag kallar sparandet här: sparkontot, fondkontot, ISK-kontona för aktier och fonder, spekulationskontot och räntefondskontot.

I diagrammet kan man rätt tydligt urskilja några viktigare beslut på vägen.

1. Starten. En slant från den då blygsamma behållningen på sparkontot (blå kurva) omsattes i fondköp (grön kurva), som sedan fortsatte i tre år, eller ca 36 månader. På vägen, efter ca ett år finns ett nedåthack i gröna kurvan, då en slant togs ut och omsattes i bilköp.

2. Omstuvning till ISK. Efter ca tre år växlades sparandet över till ISK (lila kurva). Överväxlingen har vid några tillfällen även inneburit uttag från fondkontot. Somt av det har hängt samman med att mycket av sparandet inom lila kurvan styrts in i indexfonder i syfte att få ner betalda avgifter. Lila kurvan innehåller även start av aktieköp, från början av chanskaraktär och i begränsad omfattning, senare inriktat på mer stabila investmentbolag.

3. Balansperioden på slutet. Efter ca 60 månader togs nästa större beslut och en hyfsat stor andel av fond och aktiesparandet fördes över till räntefonder (orange kurva). Dessa har sedan använts som balansmedel som plockats ut för köp när lila kurvan haft det litet jobbigt. Under perioden har även en del mindre spekulationsaffärer gjorts. Dessa har begåvats med eget konto (ljusare blå kurva).

Den tredje perioden befinner jag mig i fortfarande. Det är den som styrs av den viktningsmodell som beskrivs under fliken Min Egen Fond. Några större justeringar av nuvarande hanteringssätt planeras inte. Huvuddelen av sparandet styrs fortfarande in i lila kurvan, även om jag just för tillfället laborerar med mer medvetet aktiv modell för själva kassahanteringen (sparkontot). Den hanteringen involverar även belopp från mina buffertkonton, men den hanteringen ska vara neutral över kvartal.

En reflektion man kan göra är att räntefondernas andel av MEF kraftigt ändrats sedan början av den tredje fasen. Då stod de för 30 % av MEF. Nu står de för 17 %. Även andelen på sparkontot har minskat, från 6 till 3 %. Till delar är det där en effekt av att jag i början av perioden blev litet överförsiktig och feg. Sedan dess har jag i grunden grunnat igenom viktsättningen för mina innehav. De grunningarna resulterade så småningom i den viktmodell jag nu följer.

Man lär sig efterhand.

Så har det sett ut. Så ser det ut just nu. Och så är det tänkt att fortsätta.


Kommentarer

  1. Hej! 

    Vi vill tipsa om vår tjänst Blogghubb, där vi hjälper bloggare att synas. I vårt bloggflöde sammanställer vi nya blogginlägg från massvis av olika bloggare (med en kort inledning + en länk till bloggaren). Tjänsten är helt gratis, och kommer alltid att vara det.

    Om du vill att din blogg ska synas i flödet kan du följa instruktionerna här (väldigt enkel process): https://blogghubb.se/ansok 

    Med vänliga hälsningar
    Grundarna av Blogghubb

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer