Två veckor kvar på året

Och så långt får man väl vara nöjd med hur Min Egen Fond utvecklats.

Som det ser ut:

MEF, totalt: +24,5 %

Indexfondkontot: +26,5 %
Kontot för aktiva fonder: +28,0 %
Traditionella fondkontot: +33,9 %
Aktiekontot: +39,8 %
Räntefondkontot: +3,18 %

Spekulationskontot lämnas utanför sammanställningen på grund av att siffrorna är befängda i Avanzagrafen, troligen på grund av att det fanns några ynkans ören på kontot vid årsskiftet. Innehavet där har dock inte gått så där väldans bra. För helheten spelar det dock mindre roll, då spekulationernas andel av totalen är liten.

Nästa år torde se betydligt annorlunda ut. Knappast tvåsiffriga avkastningstal i alla fall. Sannolikt under värdet för den genomsnittligt effektiva årsavkastning jag haft sedan starten på Avanza också. Den uppgår totalt sett till 12,7 %.

Den normalavkastning jag i mina kalkyler räknar med per år uppgår till 8,7 %. Man kan jämföra den siffran med min genomsnittliga avkastning på mina premiepensionsfonder sedan starten. Den senare uppgår till 8,9 % per år och det tycker jag väl att jag långsiktigt ska kunna matcha även i MEF. Premiepensionsfonderna mina har f.ö. gått upp med 30,2 % i år.

Nästa år:
Sparandet fortsätter, med 6 tkr/månad in i MEF, 0,3 tkr/månad in i den traditionellt förvaltade livförsäkringen och 2 tkr/månad i extrasparande.

Efter årets uppgångar ligger fokus nu på att hålla tillräcklig kassa för att nyttja köplägen, om och när de uppstår.

Till skillnad från tidigare kommer överföringarna till MEF att ske kvartalsvis från transaktionskonton, medan det månadsvisa sparandet helt sätts på just transaktionskontona. Det innebär att jag inom MEF kommer att ha en slant att röra mig med inom ramen för kvartalen. Förändringen görs på prov och utvärderas efterhand.

Mina mål inför 2020 är att nå en mkr i finansiella tillgångar (brutto först, netto sedan). Dit är det, om mina normalavkastningsantaganden håller, fem och en halv respektive åtta och en halv månader. När jag började spara hade jag ett betydligt mer modest mål: Jag skulle spara upp så pass mycket att jag skulle klara mig utan inkomst ett år eller så. Det målet nåddes för flera år sedan.

När nu miljonmålet är inom räckhåll är jag litet fundersam. Den fråga som sysselsätter mig handlar om hur mycket pengar på hög som är nog. Nuvarande sparkvot ligger på 26 %. Det är i mina ögon ganska högt och den skulle kunna sänkas radikalt. Alternativt styras så att den hamnar på omedelbart tillgängliga konton, för konsumtionsanvändning när så passar.

Den mer eller mindre frivilliga standardsänkning om 26 % som sparandet enligt nuvarande modell de facto innebär kanske inte kommer att kännas lika angelägen om ett tag. Vi får se. Jag har inte bestämt mig än.

Så ser det i alla fall ut just nu, med två veckor kvar av det här året.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer