Försäljning och köp

Halva innehavet i CleanTech Invest såldes för någon timme sedan, efter att det totalt sett gått upp med 80 %. Uppgången gjorde att hela portföljen haltade, så försäljningen gjordes i riskbalanseringssyfte med hänsyn till helheten.

Samtidigt görs småköp i USA-fonden och i Afrikafonden. Dessa köp görs för att hålla balansen gentemot Asienfonden respektive Latinamerika fonden. Köpen hålls så små som möjligt eftersom tillvaron optionaliteter för mig tycks tala för ett behov av att bygga kontantreserv.

Kostnaden i form av utebliven uppgång för den slant jag håller undan på konto ligger i trakten av 325 till 825 kr givet en uppgång under mars om 2-5 %, räknat på hela innehavet av fonder och aktier. Så istället för en uppgång om 2 % blir i så fall min värdeökning bara 1,88 % och istället för en värdeökning om 5 % blir i så fall min värdeökning bara 4,7 %.

Och vad vinner jag på det då? Två saker: Minskad värdeminskning om det går ner samt att jag då kan köpa och får mer för pengarna. Därtill att jag kan köpa annat för att ytterligare öka riskspridningen.

Så med tanke på aktuell osäkerhet finner jag det värt att hålla undan en del.

Dessutom funderar jag på mer aktiva försäkringar mot en nedgång, men när det gäller det må jag läsa på litet mer.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt