Planering i en konstig värld

Har ägnat någon timme åt nyhetsläsning och kan väl konstatera att världens utveckling ser underligare ut för mig än på mycket länge. Svarta svanar tycks nu flyga varje dag och överallt.

Men mest ändå i USA, där befolkningen lyckats placera en riktig praktidiot i Vita huset. Den nu närmaste farsartade strid som pågår kring inreseförbudet ställer sans och balans mot vims och galenskap. Och frågan blir vad galenpannan hittar på när han måste anpassa sig till spelplan och regelverk. Men tanke på det beteende han hittills visat upp kan man mycket väl tänka sig att han går i spinn helt.

Själv skulle jag inte bli förvånad om han till slut blir avsatt, eftersom han verkar uppfatta sig stå över det mesta, inklusive författning och gällande lag. Och det lär inte hålla i längden.

För egen del innebär cirkusen att det blivit svårt att orientera sig. Utvecklingen av min egen fond har trots Brexit och Trump skenat i väg uppåt, vilket syns i diagrammet nedan där fondvärdet redovisas noterat i tre olika valutor inkl. insättningar sedan måndagen innan brexitvalet.

Men då världen nu utvecklas som den gör, åtminstone sett till ytan, har jag börjat dra öronen åt mig. Så nu söker jag sätt att diversifiera och hantera risk snarare än att jag söker avkastning. Den mentala hållningen har blivit defensiv och försiktig. Konkret yttrar det sig i kontantuppbyggnad, prov av alternativ som Lendify, letande bland onoterat, crowdfundingspaningar, med mera. Så få ägg som möjligt i samma korg eller i korrelerade korgar har blivit ett slags mantra i skallen.

Kanske oroar jag mig i onödan. Men den där pajasen Trump och de krafter som fört honom till makten oroar på riktigt.

Och det är inte bara i USA man kan skönja sådan krafter.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer