Investor i väntan på tvätten

Fick en fråga som kommentar under fliken Aktieportfölj. Och den förtjänar ett litet längre svar, då den rör flera aspekter kring hur jag tänker just kring aktierna mina. Frågeställaren fyrade av den berättigade undringen: Vad i hela friden gör Investor bland de andra, då just Investor i sällskapet ter sig apart?

Och det är helt riktigt. Investor är i sällskapet apart.

Bakgrunden till det hela ser ut så här. Tanken med aktieinnehavet mitt är inom ramen för Min Egen Fond att ta risk. Och aktieinnehavet ska då stå för 10 % av det totala innehavet. När jag då började leta för att stoppa in aktier i portföljen letade jag på smålistorna efter investmentbolag med innehav i onoterade bolag. Risk, alltså, men med spridning. Hittade så CleanTech Invest, fastnade för Pegroco och landade i Vostok Emerging Finance. Vidgade söket och hittade Creades, som är ägare i Avanza (och jag försöker alltid äga banker jag är kund i). Dessutom köpte jag Sensys Gatso som en lottsedel, eftersom jag gjort det förr och tjänat en del på det.

Men den här gången gick inte det bra och jag sålde fort med förlust om en 23 % eller så. För pengarna som blev kvar efter den affären köpte jag Investor, då jag dels ville ha ett drivankare (tråk), dels nyss läst en köprekommendation, dels noterade Investors onoterade innehav och dels vill känna mig som befryndad med familjen (fjantigt, ja, men det är mest på kul). Sedan sålde jag Pegroco och köpte litet till av Investor som drivankare.

Så därför finns Investor där. Och därför blir Investor kvar.

Min plan har dock spräckts litet när det gäller aktierna. Tanken är att de ska stå för 10 % av vad jag har, men nu är andelen 15 % på grund av rusningen i CleanTech Invest. Jag hade inte väntat mig den. Och det gör att jag idag funderar. Aktieportföljen är under uppbyggnad. Tanken har varit att köpa smått, brett och riskfyllt, med en gissad sannolikhet om 1:10 om riktigt bra, snabb och överraskande kurstillväxt bland innehaven. Litet på lek, litet på allvar. Litet sälja bort smärre förluster och följa med större vinnare. Gödsla på infomerat måfå och skörda feta plantor. Ungefär som vid svedjebruk, som brukar generera riktigt god avkastning på utsädet under några år.

Men just nu vill jag inte in med mer i aktierna, då jag inte vill stöka till i Min Egen Fonds totala riskprofil mer än vad CleanTech redan gjort och som jag vill behålla, då jag tror det finns mer att hämta där. Och även ur det perspektivet fungerar Investor som balanspunkt. Än.

Med andra ord: Stök ock brök, fritt fall, turbulens, men med hängslen, livrem, hjälm och flytväst på.

Och, ja, jag är väldigt inspirerad av Nassim Nicholas Taleb.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer