Betalningsförmågan

Enligt den app man har är det tydligen så att man klättrat upp ett steg till, från 62 till 63. Sju steg kvar till mycket hög betalningsförmåga. Poängen beräknas tydligen dag för dag och det känns ju betryggande att de håller reda på en.

Annars är jag litet avig till att ge bort för mycket information om mig. Den app jag nyttjar får visserligen info om var jag handlar och för hur mycket, men detaljerna om vad som köps landar inte där. De detaljerna vill jag behålla för mig själv och därför vägrar jag bli medlem i div. klubbar eller där firman jag handlar hos registrerar mina köp, trots att jag på så vis missar rabatter. Undantagen blir naturligtvis de köp man gör via nätet, men där gör jag så att jag avböjer alla former av riktad reklam. Det hindrar visserligen inte registreringarna, men jag slipper överlastad e-postlåda med erbjudanden jag inte är intresserad av.

Också Google och Facebook samlar ju info om en. Här hanterar jag det så att jag på t.ex. Facebook inte skriver något av värde, bara trams och semesterbilder. På Google rensar jag sökhistoriken dagligen, egentligen mest för att hålla rent, men i alla fall. Bloggen skrivs ju i inloggat läge på Googles Blogger, så jag antar att en del info då landar och bevaras i databaserna. Och det är ett av skälen till att jag inte skriver särskilt mycket om vardagslivet i klarspråk eller detalj här. Nån måtta får det vara. Det räcker med siffrorna. 

En särskild restriktion jag ålagt mig själv är att inte skriva om andra i min närhet. Såna finns i verkligheten, men inte här.

Registrerad och granskad. Mätt, vägd och bedömd. 

Egentligen borde man ta reda på mer om hur det där fungerar. Så att man kan styra så mycket av det som möjligt själv.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer