Sparplan år 2020

Inför det nyligen påbörjade året har jag funderat en del på mitt sparande. Inte när det gäller nivån, den är satt sedan länge, utan mer kring den praktiska hanteringen.

Igår landade jag till slut i färdig Plan A.

Det jag varit ute efter är en kombination av flexibilitet och strikt rutin.

Planen ser ut så här:

1. I början av vart kvartal förs 18 tkr över till Min Egen Fond.
2. Var fjortonde dag genomförs köp
- 1,5 tkr i indexfonder knutna till mina utpekade geografiska huvudregioner
- 0,5 tkr i övriga fonder
- 1 tkr i annat, främst räntefonder

Sparandet i övrigt per lön sker på lönekontot.

Tanken är att sprida tidsrisken ytterligare och att få en i övrigt enkel hantering. Flexibiliteten stärks genom överförandet av klumpsumman per kvartal.

Så får det bli. I år.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Andra slags spekulationer

Vinster i välfärden