Uppdaterad viktmodell

De aktuella vikter jag vill att mina innehav ska ha har uppdaterats. Informationen finns under fliken Min Egen Fond.

Förändringen består i att jag vänt de sekundära regionerna Afrika, Latinamerika och Östeuropa ryggen. Kanske är det dumt, men som jag ser det är de där regionerna inte särskilt pålitliga.

Istället har jag ökat på vikterna för de primära regionerna och för branschfonderna.

Tanken bakom min viktmodell är riskspridning, vilket gör att jag vill att det också ska finnas inbyggda bromsar vid nedsläpp.

Årets utveckling per konto:

Indexfonder: -0,84 %
Aktivt förvaltade fonder: -5,45 %
Gamla fondkontot: -5,98 %

Aktier: -12,24 %
Spekulationsaktier:  -10,52 %

Räntefonder: +0,14 %
Sparkonto:  +0,03 %

Och det där ger en samlad nedgång om 3,93 % för totalen. Det känns litet småsurt, men jag är långt från panik.

Fortsätter med min småtråkiga grund: Månadssparande och köp enligt viktmodellen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer